Lean-tankegang i endringsprosjekter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2468673Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Høsten 2016 ble det utarbeidet en modell for forbedring av flyt i en transportbedrift bygget på Leanteori gjennom TIØ5230 Fordypningsprosjekt i prosjektledelse. Modellen tok for seg kontinuerlig forbedring, samarbeid, kommunikasjon, kartlegging av arbeidsoppgaver, de syv transporttap og ytelsesmålinger. I denne oppgaven blir denne modellen testet og videreutviklet med grunnlag i empirisk arbeid hos bedriften samt forankret i teorigrunnlag fra litteraturinnhenting på bakgrunn av det empiriske arbeidet. Det empiriske arbeidet innebar kvalitativt arbeid med flere intervjurunder hos bedriften der både administrasjon og deler av sjåførgruppen var intervjuobjekter. Den videreutviklede modellen tar for seg å forbedre flyten i en transportbedrift gjennom kontinuerlig forbedring. Kontinuerlig forbedring gjennomføres ved hjelp av samarbeid, kommunikasjon, kartlegging av arbeidsoppgaver, motivasjon og kunnskap- og kompetansedeling og lagring. Ved kartlegging av bedriftens arbeidsoppgaver blir Porters verdikjede benyttet som et verktøy for å vise de ulike avdelingenes aktiviteter og avhengigheter. I tillegg blir bedriftens interne kunder og leverandører identifisert med bakgrunn i arbeidsenhetsanalyse. Motivasjonsdelen av modellen inkluderer ytelsesmålinger, bonussystem og de syv transporttapene som hjelpemiddel. Denne modellen kan brukes som et verktøy i bedriftens arbeid med fokusområde for endring; jakten på marginer.