Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØritsland, Trond Are
dc.contributor.advisorSlaattelid, Baard
dc.contributor.advisorCarlsen, Richard
dc.contributor.advisorAkkuratnova, Maria
dc.contributor.authorSlette, Hilde Merete Fossan
dc.contributor.authorNarvhus, Jenny Margrethe
dc.date.accessioned2017-11-28T15:00:25Z
dc.date.available2017-11-28T15:00:25Z
dc.date.created2017-06-08
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16861
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2468291
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven var å utarbeide et designforslag til en ny forhandlerkonsoll for selskapet Auka. Forhandlerkonsollen administrerer mobilbetalinger mellom kunde og forhandler, og er en nettbasert løsning for små virksomheter. Det var primært to utfordringer knyttet til dagens forhandlerkonsoll. Den første utfordringen var at utviklingen av forhandlerkonsollen har skjedd uten noe særlig grad av brukerinvolvering, og noe som har ført til at det har vært unødvendig vanskelig å bruke den, og mange har derfor hatt behov for hjelp til å komme i gang. Den andre utfordringen var at mCASH har hatt fokus på lag og foreninger, spesielt idrettslag, noe som har ført til at konsollen er primært tilpasset deres behov. Konsollen hadde et stort potensiale for å nå flere virksomheter og å møte behovene til flere salgsscenarioer, noe som var et ønske fra Auka. I vårt arbeid med å gjøre forhandlerkonsollen så nær selvbetjent som mulig og at den vil nå flest mulig virksomheter, benyttet vi en brukersentrert utvikling for å identifisere brukernes behov og utfordringer med dagens løsning. En analyse ble utført av brukergrensesnittet og brukskonteksten, samt av fire brukertester, for å bestemme de største utfordringene med forhandlerkonsollen. Analysen viste at brukergrensesnittet var brukbart, men det tvang brukeren til å oppføre seg som konsollen ønsker, i stedet for hvordan brukeren ønsker. I tillegg var brukerflyten svært kronglete og avansert. Undersøkende metoder ble brukt for å innhente informasjon og for å oppdage hvordan brukeren samhandler med forhandlerkonsollen. Vi snakket med både brukere av dagens forhandlerkonsoll og potensielle brukere som benytter andre former for betaling. Resultatet av analysen ble oppsummert i en design brief som inneholder avgrensninger, krav til løsningen og en retning for konseptutviklingsfasen. Fokuset for oppgaven ble å redesigne forhandlerkonsollen slik at det skal være så enkelt, effektivt og selvbetjent som mulig for flere typer små virksomheter å opprette et utsalgssted og gjøre klart for salg. Metodene design workshop og job stories ble brukt for å generere ideer og bestemme funksjoner som bør være tilstede i systemet. Etter en iterativ prosess på tre runder og til sammen 12 brukertester, kom vi frem til det endelige designforslaget som ble utarbeidet og ferdigstilt. Kompleksiteten i forhandlerkonsollen ble redusert ved en ny og enklere brukerflyt. Den nye brukerflyten veileder brukerene steg-for-steg fra de oppretter utsalgssted til de er klare til salg. Rapporten avsluttes med en evaluering av løsningen, hvilken verdi den har for Auka samt hvordan løsningen svarer på design briefen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell design, Interaksjonsdesign
dc.subjectIndustrial Design Engineering
dc.titleBrukersentrert utvikling av forhandlerkonsoll for mobilbetaling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel