Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørklund, Tonje
dc.date.accessioned2017-11-14T08:57:12Z
dc.date.available2017-11-14T08:57:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466063
dc.description.abstractDette prosjektet handler i korte trekk om brøk og matematiske spill. Ideen til prosjektet fikk jeg da jeg i høst besøkte et 6.trinn som i stor grad benytter matematikkspill i opplæringen. Formålet har vært å undersøke hvilke muligheter for læring i brøk som kan finnes i et utvalg av slike matematiske brøkspill, og hvordan elever tar disse i bruk. Ved hjelp av observasjon, intervju med trinnets lærer og en epistemologisk analyse har jeg sammenfattet mine viktigste funn i denne masteroppgaven. Syv ulike brøkspill har blitt analysert, med den hensikt å undersøke læringsmulighetene de kan besitte. I hovedsak har jeg forsøkt å si noe om hvorvidt spillene: - Ivaretar fem ulike tolkninger av brøk: del-hel, ratio, operator, kvotient og måling - Tar i bruk tre ulike representasjonsmodeller for brøk: arealmodellen, mengdemodellen og lengdemodellen - Legger til rette for læring av ulike store ideer i brøk - Inviterer til matematiske diskusjoner - Gir muligheter for å utvikle begrepskunnskap Resultatene fra prosjektet viser at elevene gjennom de syv spillene får erfaring med fire av fem tolkninger av brøk. Tolkningen som tar for seg brøk som en del av en helhet forekommer i flesteparten av de analyserte spillene, mens ratio ikke forekommer i noen av dem. Når det gjelder bruk av modeller, er det muligheter for å benytte flere ulike modeller, men ikke alle spillene tar i bruk slike. Likevel møter elevene gjennom de syv spillene modeller innenfor alle tre hovedkategoriene for representasjonsmodeller i brøk. Flesteparten av spillene inviterer til å utvikle forståelse av store ideer i brøk, for eksempel likeverdige brøker, partisjonering, unitizing, samt addisjon av brøk. Hvorvidt produktive matematiske samtaler fant sted var avhengig av om spillene legger opp til diskusjon. Noen av spillene gjør dette i begrenset grad, mens andre inviterer elevene til å diskutere matematiske ideer, strategier og prosedyrer. Det var gjerne spill av sistnevnte type som ga best muligheter for å utvikle begrepskunnskap, helst i kombinasjon med en refleksjon i etterkant. Elever blir gitt muligheten til å lære brøk på en lystbetont måte gjennom å benytte matematiske spill i undervisningen. Den respektive elevgruppen var positivt innstilt til faget, godt motivert og viste stort engasjement gjennom den anvendte arbeidsmåten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMatematiske brøkspill: en analyse av læringsmuligheter og elevers bruk av matematikkspillnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel