Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind
dc.contributor.authorAnn Monica, Lyngås
dc.date.accessioned2017-11-13T12:09:13Z
dc.date.available2017-11-13T12:09:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465805
dc.description.abstractHver kommune skal ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. (Lovdata. Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa (Opplæringslova), 1998). Den pedagogiske psykologiske rådgiveren har et ansvar for å samarbeide med andre kolleger. De skal også samarbeide med ansatte i barnehager, skoler, andre hjelpeinstanser, slik som barnevern, habiliteringstjenesten, barne- og ungdomspsykiatrien, fastleger, foreldre og barnet/ungdommen. Etikken kan hjelpe fagfolk til å forstå hvordan vi kan samhandle, hvordan vi kan vise omsorg og omtanke, og etikken understreker menneskeligheten i hver profesjonsutøver. Jeg ønsket å se nærmere på vår etiske refleksjon i arbeidshverdagen, om det var flere PP-rådgivere enn meg som opplevde å bli utfordret på sine etiske verdier, og aller mest ønsket jeg å finne ut hvordan de håndterte disse utfordringene. Problemstillingen for denne studien er: Noen sentrale etiske utfordringer som PP-rådgivere møter i samarbeidet med foreldrene og/eller elev, og hvordan PP-rådgiveren håndterer disse? Metoden var semistrukturert intervjumanual og utvalget besto av fem PP-rådgivere og én prest. Konklusjonen er (1) alle møter etiske utfordringer i sin arbeidshverdag, (2)å møte utfordringer er frustrerende og spennende, og (3) hovedverktøyet til å møte utfordringer var PP-rådgiveren selv, med sin evne til å samarbeide og samtale. Disse funnene drøftes avslutningsvis i masteroppgaven og blir tolket i lys av etikkteori fra Frode Nyeng og praksisrelevant kunnskap, da oppgaven skal være en erfaringsbasert master. Nyengs hovedpoeng er å kategorisere syv etiske teoriretninger som kan fungere som rammeverk når vi søker å forstå etikk. Han deler etisk teori inn i konsekvensetikk, deontologisk etikk, dydsetikk, kontraktsteori, diskursetikk, nærhetsetikk og eksistensialistisk etikk. Å tilegne seg kunnskap om ulike etiske teorier vil være en forutsetning for å ha nyansert etikkforståelse, og da også en utvidet mulighet til å håndtere de etiske utfordringene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title''Ja takk til flere etiske utfordringer, om det er greit å si det?'' - En kvalitativ studie av noen sentrale etiske utfordringer som PP-rådgivere møter i samarbeid med foreldre og/eller elev, og hvordan PP-rådgiveren håndterer disse?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel