Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorMeder Wennerød, Vilde
dc.date.accessioned2017-11-10T12:23:24Z
dc.date.available2017-11-10T12:23:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465551
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan ansatte i skolen ser på opplæringen av hørselshemmede elever på bostedsskolen, og hvilke erfaringer de har av læringsressursene som ligger på erher.no. Bakgrunn for studien er et ønske fra Statped. Studiens problemstilling er følgende: Hvilket syn har ansatte i skolen på opplæring av hørselshemmede elever, og hvordan vurderer de at læringsressursene Statped har utviklet kan bidra til å skape et inkluderende og deltakende fellesskap? I den forbindelse har jeg benyttet meg av kvalitativt forskningsintervju, hvor jeg har intervjuet tre ansatte i skolen og en ansatt på Statped Midt som er med på å utvikle disse ressursene. Sammen med teori drøftes denne empiren og forsøker å skape et bilde av opplæringen til elevene. Jeg drøfter dette opp mot inkludering som deltakelse i fellesskap. Studien viser at to av deltakerne ser nytten av at læringsressursene brukes i fellesundervisningen. Alle deltakerne ser derimot verdien av at andre elever også bruker ressursene. Intensjonen bak ressursene er at de skal brukes i fellesundervisning på en inkluderende måte. Studien forsøker også å belyse et dilemmaet knyttet til undervisning i klassen og én-til-én undervisning. Hvor det i denne sammenheng er knyttet til tegnspråkopplæringen til elevene. Skal vi realisere én skole for alle, der alle er deltakere i fellesskapet, bør avgjørelser om hvor eleven får opplæringen bli tatt med hensyn til hver enkelt elev sitt behov. Derfor bør alle avgjørelser i skolen ta hensyn til barnet beste til en hver tid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleOpplæring av hørselshemmede elever i skolen - En kvalitativ studie om ansattes erfaringer rundt opplæringen av hørselshemmede elever og læringsressursene på nettportalen erher.nonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel