Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahler Hybertsen, Ingunn
dc.contributor.authorReiten, Lise Andresen
dc.date.accessioned2017-11-08T12:50:10Z
dc.date.available2017-11-08T12:50:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464961
dc.description.abstractStatlige føringer (Sør-Trøndelag Fylkeskommune, 2016; Utdanningsdirektoratet, 2016a; Meld. St. 28 (2015-2016); NOU, 2015:8) vektlegger at lærerne har behov for å styrke sin fagdidaktiske kompetanse og videreutvikle metoder for undervisning for å fremme elevenes motivasjon for læring. Tidligere studier (Skaalvik & Skaalvik, 2011; Hattie & Timperley, 2007), både nasjonalt og internasjonalt, retter søkelyset mot skolens målstruktur; om den er læringsorientert eller prestasjonsorientert, og studiene viser at vurdering for læring har en læringsfremmende effekt. I denne studien undersøkes hvilken sammenheng det er mellom læreres vurderingspraksis og elevers motivasjon for læring. Det er i studien benyttet kvalitativ metode og kvalitativt intervju, med tre elever og tre lærere på videregående skole. Studiens hovedfunn indikerer at karakterer er dominerende opp imot elevers mål med og motivasjon for læring. I sine beskrivelser av egen læring kommer elevene til stadighet tilbake til at de måler egen læring opp imot karakterer. Dette finner vi igjen hos lærerne, som forteller at elevene legger stor vekt på betydningen av karakterer. Et annet hovedfunn er at elevene og lærerne har ulik forståelse av hva de legger i begrepet vurdering. Elevene knytter vurdering opp imot hvordan de kan forbedre karakteren ut ifra hvilke tilbakemeldinger de får fra læreren, og beskriver at dette er motivasjonen for dem. Lærerne vektlegger at det skjer vurdering kontinuerlig, i alle deler av elevenes læringsprosess. Et tredje funn er at elevene viser at de tar ansvar for egen læring og har bevissthet om egen læringsprosess. Lærerne beskriver at elevens ansvar for egen læring og bevissthet om egen læringsprosess er økende. Studiens viser at sammenhengen mellom læreres vurderingspraksis, karakterer, forståelse av vurdering og ansvar for egen læring er av stor betydning for elevers motivasjon for læring. Implikasjoner vil være at elever og lærere, og lærere seg imellom, sammen har en dialog for å utforske og definere hva vurdering innebærer, for ved dette å få en enhetlig forståelse av begrepet og få en tilpasset opplæring som vil øke elevenes motivasjon for læring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKarakterer overskygger alt - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom læreres vurderingspraksis og elevers motivasjon for læringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel