Sponsing på blogg
Abstract
Oppgavens tema kom vi frem til på grunn av vår interesse for utviklingen av bloggens
bruksområde. Vi ville med dette se på hvordan sponsing kan ha innvirkning på bloggleserens
opplevelse. Det er spennende å se hvordan den digitale markedsføringen har utviklet seg på
blogg og blitt et yrke. For å forklare mange av begrepene vi bruker kom vi med en
begrepsforklaring som tar for seg dette. Vi avgrenset oss til å fokusere på toppbloggerne og
om deres leseres holdninger.
Problemstillingen vi endte opp med var: “Hvordan opplever bloggleseren sponsing på
blogg?”
Teorien som kan hjelpe oss med å svare på problemstillingen tar utgangspunkt i
markedskommunikasjon, sosial innflytelse, påvirkning og makt, skjult eller åpen
markedsføring og budskap står sentralt. Deretter har persepsjon og holdninger sammen med
rollen av skepsis en del innflytelse i diskusjonen.
Vi syns det var hensiktsmessig å benytte oss av en spørreundersøkelse for å hente informasjon
fra en mye større gruppe mennesker. Her er spørsmålene da ferdig formulert og standardisert.
Ved å kunne benytte oss av sosiale medier fikk vi sendt ut spørreundersøkelsen til en stor
andel mennesker.
I analysen har vi trukket frem de viktigste funnene våre, og drøfter hvordan våre respondenter
svarte at de opplevde sponsing på blogg, opp mot teorier og egne tanker. Funnene indikerer at
selv om vi har en del respondenter som sier de er positive, sier flertallet at de opplever
sponsing som noe negativt.