En snarvei til D3?
Abstract
Den 1. juli 2016 vedtok Sjøfartsdirektoratet endringer av forskriften om kvalifikasjoner og
sertifikater for sjøfolk (kvalifikasjonsforskriften). Fartstid skal heretter telles «time for
time» istedenfor «dag for dag» hvilket var tilfellet ved den gamle ordningen. Dessuten ble
en fartstidsdag definert til å være 5 timer og 7 minutter. Dette medfører blant annet at den
effektive tiden hver enkelt tilbringer om bord blir forkortet og kadettopplæringen kan bli
gjennomført raskere enn før. Gruppen ønsket å undersøke i en tidlig fase «Hvordan
endringen i regelverket for beregning av fartstid påvirker kadettopplæringen i Norge».
Først vil gruppen presentere en oversikt over hvilke utdanningsløp som kan velges for å
oppnå sertifikatet dekksoffiser klasse 3 (D3), før det gis et innblikk i grunnlaget til
forskriftsendringen. Videre blir næringens meninger og erfaringer angående endringen av
forskriften, opptjening av fartstid og assessorens evaluering kartlagt ved hjelp av
kvalitative forskningsintervju. Deltakerne var 10 aktører fra den maritime sektoren:
Sjøfartsdirektoratet, Sjøoffisersforbundet, Opplæringskontoret, Kadettdatabasen,
representanter fra rederier, kapteiner og kadetter. Funnene som ble gjort i intervjuene blir
presentert i et eget kapittel før det blir drøftet ulike momenter rundt endringen av
forskriften. På grunnlag av dette og all innhentet data blir det til slutt utarbeidet en
konklusjon.
Denne er som følgende: Kravene som stilles for kadettopplæring har ikke forandret seg. På
grunn av kortere effektiv fartstid, vil noen kadetter riktignok har mulighet til å søke
sertifikat raskere, men det blir ingen snarvei til D3. Svakhetene i opplæringssystemet blir
derimot tydeligere etter forskriftsendringen.