Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHunstad, Ingunn Klauset
dc.contributor.advisorKongshaug, Arnhild Vestnes
dc.contributor.authorLønset, Elisabet
dc.contributor.authorSlyngstad, Irmelin Stavik
dc.date.accessioned2017-10-24T13:21:05Z
dc.date.available2017-10-24T13:21:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2461899
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven, var å finne ut om musikk kunne gi en effekt i hverdagen til de pasientene med demenssykdom. Metode: Metoden er gjennomført med systematisk litteratursøk i databasene Cinahl Complete, PubMed og tidsskriftet Sykepleie forskning. Ved søk ble kvalitetsvurderinger og etiske vurderinger tatt for å komme frem til artiklene vi brukte i denne oppgaven. Analyse: Vi analyserte studiene ved å bruke Evans (2002) sine fire faser. Vi kom frem til hovedfunnene i studiene som vi delte opp i 3 ulike hovedkategorier med effekt av musikk, ulik tilnærming og tilgang til hukommelse og språk. Resultat: Tok i bruk 8 studier som handlet om pasienter med demenssykdom. Studiene viser hovedtrekk til forandret atferd, tilgang til hukommelse, følelser, tilgang til språk, og hvordan man kan fremstille musikk på. Diskusjon: Det blir diskutert positiv og negative effekter, av musikkbruk til pasienter med demenssykdom i hverdagen. Konsekvenser for sykepleie er at de kan få en negativ effekt, frembringe triste minner og bli aggressiv. Konklusjon: Musikk har en positiv effekt i hverdagen til pasienter med demenssykdom. De neste som skal forske under dette temaet, bør finne flere metoder å anvende musikk på.nb_NO
dc.description.abstractAim: The aim of this bachelor assignment was to determine, if music could have an effect on daily life for those patients with dementia. Method: The Method has been carried with systematic literature searches in database Cinahl Complete, PubMed and journal Sykepleie forskning. With the search it got quality judgements and ethical judgements were taken to come forward to the articles we used in this assignment. Analyze: We analyzed the studies with using Evans’s (2002) four phases. We came forward to the main findings in the studies as we split up in 3 different main categories with effect of music, different approaches and available to memory and language. Results: Took use of 8 studies that is about patient with dementia. Studies shows in main features to changes in behavior, available to memory, emotions, language and how you can manufacture music. Discussion: Is being discussed positive and negative effects presenting music to patients with dementia in daily life. Consequences for nursing are that can give them a negative effect, to raise memories and get aggressive. Conclusion: Music gives a positive effect in daily life to patients with dementia. For research later, we will recommend searching about this patients group with music and more differences active music methods.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMusikkterapinb_NO
dc.subjectDemensnb_NO
dc.subjectMiljøterapinb_NO
dc.titleMusikkbehandling hos pasienter med demenssykdomnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808nb_NO
dc.source.pagenumber48nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal