Digitalisering av trygghetsalarmer i Trondheim kommune
Abstract
Det norske helsevesenet står ovenfor store utfordringer de kommende årene. Med den nåværende befolkningsveksten og ikke minst befolkningssammensetning i de kommende årene blir vi flere pensjonister som kommer til å trenge pleie og omsorg. Men trolig får vi ikke nok ansatte i helsevesenet til å ta seg av de trengende på en god måte. Samtidig har det vist seg at helsesektoren begynner å henge etter på teknologifronten. Dette tilsier at det er behov for mer offensiv bruk av ny teknologi med tilhørende nytenkning. Pleiejobbene må gjøres mer effektivt, samtidig som det er viktig å ta vare på den menneskelige delen av pleien. Ett av de tiltakene som eksisterer i dag er trygghetsalarmer. Dette er alarmer som kan utløses om en person har behov for assistanse eller hjelp. Denne oppgaven kommer til å ta for seg hvordan denne løsningen fungerer i dag, og hvordan løsningen kan forbedres når trygghetsalarmene går fra analog til digital realisering.
I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført en empirisk studie hos flere forskjellige enheter i Trondheim kommune, i tillegg til en rekke workshoper. Her har det blitt gjort intervjuer og observasjoner for å prøve å komme fram til hvordan den eksisterende trygghetsalarmtjenesten kan forbedres når den digitaliseres.
Til slutt konkluderer oppgaven med hvordan en bedre integrering av IT-systemer hos Helsevakta, og bruk av mobile trygghetsalarmer kan være med på å skape en bedre tjeneste for både leverandør og bruker. Samtidige anbefales det også at kommunen tar ansvar for å eie abonnementene som trenges for å få trygghetsalarmene til å fungere tilfredsstillende.