Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorValle, Ruth Ida
dc.date.accessioned2017-10-02T11:10:44Z
dc.date.available2017-10-02T11:10:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457699
dc.description.abstractInnovation Cluster for Entrepreneurship Education (ICEE) er et større EU-prosjekt om entreprenørskapsutdanning som denne studien er en del av. Formålet med denne studien er å få en dypere innsikt og bedre forståelse for hvordan elever med særskilte behov i videregående skole opplever å delta i ungdomsbedrift, og dette blir sett i et inkluderingsperspektiv. Av de fem europeiske landene som tar del i ICEE-prosjektet ble mitt prosjekt plukket ut til å gjøre datainnsamling i Italia. I forhold til Norge, er ikke Italia så forskjellig når det kommer til definisjon av særskilte behov og inkludering som prinsipp i skoleverket. Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven er å se på dette ved fire inkluderingskriterier: fellesskap, aktiv deltakelse, medbestemmelse og utbytte, som går under både faglig, sosial og kulturell inkludering. Datainnsamlingen er av kvalitativ art, hvor primærdataene baserer seg på enkeltintervju med to elever, på 17 og 18 år, med forholdsvis svært ulike særskilte behov. Sekundærdata har blitt hentet fra intervju med lærer til én av disse elevene, i tillegg til observasjon av en ungdomsbedrift i aksjon, samt gruppeintervju med elever, lærere og foreldre. En rik og nyansert innsamling av empiri viser her flere sider ved tilrettelegging av ungdomsbedrift for inkludering av elever. Også noen utfordringer med dette kommer frem. Hovedfunnene er delt inn i temaer som var fremtredende i studien og kategoriseres som prosessfokus, samarbeidslæring, elevene i sentrum, involvering og engasjement og betydningen av ungdomsbedrift. I denne studien drøftes funnene opp mot en organisatorisk inkluderingsdimensjon i ungdomsbedrift, som ser på læringsmiljø og tilpasset opplæring som faktorer og forutsetninger for inkludering av elever med særskilte behov. Det må legges til rette for inkludering i forholdet mellom individets individuelle behov og skolen som organiserer ungdomsbedrift – alle har et felles ansvar. Herunder har læreren en viktig rolle.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i Spesialpedagogikknb_NO
dc.titleHvordan oppleves det å delta i ungdomsbedrift for elever med særskilte behov? En kvalitativ intervjustudie av hvordan to elever med særskilte behov opplever å arbeide i ungdomsbedrift, med fokus på inkluderingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel