Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaur, Ellen
dc.contributor.authorAlmås, Kari
dc.date.accessioned2017-09-28T08:55:06Z
dc.date.available2017-09-28T08:55:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457236
dc.description.abstractTema for studiet har vært IOP med vekt på deltagelse for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. Bakgrunn for valg av tema er egenerfaring med bruk av planen. Formålet med studiet er å frembringe mer kunnskap på planen som verktøy for å tilrettelegge for deltagelse og inkludering for elever med store sammensatte funksjonsnedsettelser. I studiet har jeg undersøkt hvordan to ulike skoler har brukt planen i opplæringstilbudet for sine elever. Studiet ønsker å belyse betydningen av perspektiver og holdninger knyttet til arbeidet med å tilrettelegge for deltagelse og inkludering. Samtidig som betydningen av relasjonskompetanse, faglig kompetanse og støtte belyses, for å se på om dette påvirker utformingen av planene og praksisen. Studiet viser også til hvilke utfordringer lærerne har i skolehverdagen med å tilrettelegge for deltagelse og inkludering. Jeg har en etnometodologisk tilnærming som vitenskapelig ramme, og forskningsdesignet er en case-studie. Jeg har benyttet meg av kvalitativ metode, der jeg har benyttet meg av forskningsintervju, deltagende observasjon og dokumentanalyse av elevenes IOPer. Mine informanter i studiet har vært to kontaktlærere og en spesialpedagog. Informantene viser til styrker ved planen som gir dem økt kunnskap og kompetanse ved det unike ved eleven, gjennom detaljerte og beskrivende deltagelseshandlinger. Informantene erfarer at den bevisstgjør på hva som er viktig for eleven og synliggjør opplæringens mål. Mine funn peker på at begge skolene har et perspektiv og en intensjon om å skape en inkluderende skole. Samtidig viser funnene at fordi om intensjonene er til stede, så er det ikke nødvendigvis praksisen. Egenskaper ved eleven og hvordan opplæringen organiseres kan ha betydning for hvor stor tilhørighet eleven har til klassen. Informantene viser til manglende tid til samarbeid som hinder for å tilrettelegge for deltagelse og inkludering. På bakgrunn av dette synliggjøres ansvars- og rollefordelingen mellom kontaktlærerne og spesialpedagogene, og utfordringene med å få til et samspill mellom ordinær undervisning og spesialundervisning. Funnene kan tyde på at IOP med vekt på deltagelse som arbeidsverktøy kan være hensiktsmessig i arbeidet med denne elevgruppen. Forutsetningen for å oppnå dette er at mål og tiltak i planen er knyttet til et sosialt fellesskap, og at skolen har en kultur som anerkjenner mangfold i elevgruppen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i Spesialpedagogikknb_NO
dc.titleInkluderende praksis, deltagelse for alle - IOP med vekt på deltagelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel