Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsdottir, Ragnheidur
dc.contributor.advisorSkaalvik, Sidsel
dc.contributor.authorEngh-Lagesen, Tone
dc.date.accessioned2017-09-28T08:38:41Z
dc.date.available2017-09-28T08:38:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457224
dc.description.abstractI denne studien forsøker jeg å svare på spørsmålet: Hvilken erfaring har tre ansatte i PPT i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune? Utvalget mitt besto av tre informanter, to som jobbet som PP-rådgivere og en som jobbet som PP-leder, fra tre ulike PP-kontor i Trondheim kommune. De ble intervjuet om sine erfaringer i arbeidet med elevers matematikkvansker i Trondheimsskolen. Intervjuene var semi-strukturerte, og det ble gjort opptak av intervjuene som senere ble transkribert. Videre ble empirien gjennomarbeidet og analysert. Gjennom analysen kom jeg frem til tre kategorier; kompetanse, samarbeid og mestringsforventninger. Kategorien kompetanse belyser hvordan informantene vurderer både sin egen kompetanse når det gjelder kunnskap om matematikkvansker og hvordan de opplever at denne kompetansen er i skolen. I den neste kategorien presenterer jeg informantenes erfaringer med samarbeid med både skole og andre instanser i forbindelse med utredning av elevers matematikkvansker. I kategorien mestringsforventninger tar jeg for meg hvilke forventninger informantene hadde om å mestre det å jobbe med matematikkvansker, og hvordan dette kunne påvirke arbeidet som ble gjort i forbindelse med matematikkvansker. Resultatene fra intervjuene ble drøftet i lys av relevant teori. Funnene i denne studien indikerer at informantene erfarer matematikkvansker som et viktig tema, men opplever enkelte særskilte utfordringer i forbindelse med arbeid med dette. De opplever at matematikkvansker er et område det bør fokuseres mer på, og er motiverte til å bidra til dette. Studien bidrar med informasjon om hvordan ansatte i PPT erfarer arbeid med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune. Studien bidrar også med informasjon for eventuelt videre forskning til å identifisere om forholdene er tilsvarende i andre kommuner. Dette kunne gjøres i en kvantitativ studie av PPTs ansattes erfaringer med å arbeide med matematikkvansker. Studien kan også bidra til å gi innsikt til ledere i kommunen og i PPT om hvilke faktorer som vil være sentrale å fokusere på i forbindelse med arbeidet med matematikkvansker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i pedagogikk, studieretning spesialpedagogikknb_NO
dc.title''Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og'' - En kvalitativ studie om hvilken erfaring tre ansatte i PPT har i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record