Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorD'Amico, Giuliano
dc.contributor.authorBerge, Malin
dc.date.accessioned2017-09-28T08:13:00Z
dc.date.available2017-09-28T08:13:00Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457211
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å skape en forståelse av hva som kjennetegner chick lit som sjanger. Jeg stiller innledningsvis følgende spørsmål: Har chick lit en plass i Norge? Finnes det i det hele tatt norske romaner som tilhører denne sjangeren? Jeg kategoriserer chick lit som pooulærlitteratur, samtidig som jeg avgrenser sjangeren fra den tradisjonelle kjærlighetsromanen og litteratur som kategoriseres som kiosklitteratur. Det finnes fra før lite informasjon om norsk chick lit, og for å kunne undersøke om vi har chick lit i Norge, etablererer jeg først hva som kjennetegner sjangeren slik den opprinnelig oppstod. De mest vanlige sjangertrekkene er: stedsplassering, jobbindustri, shopping & cappuccino, dating av ”Mr Wrong” & ”Mr Right”, hovedpersoner det er lett for lesere å like, enkelt språk og humoristisk skrivestil. Jeg kommenterer også hvordan romanomslagene kan være meningsskapende. I tillegg understrekes lesernes forhold til chick lit, og det kommer frem at denne sjangeren er forventningsbasert. Den strukturelle oppbyggingen i en typisk chick lit-roman skildrer en kvinne i en form for krise som mot fortellingens slutt kommer sterkere ut av situasjonen. Den inkluderer også en romantisk løsning. Sjangertrekkene brukes videre i analyse av de to norske romanene Luremus (2011) og Det søte liv (2011). Analysen viser at begge de norske romanene inneholder mange av de typiske sjangertrekkene for chick lit, begge følger også samme strukturelle oppbygging med romantisk løsning for alle karakterer. I tillegg er romanene preget av humor, noe som er forventet av chick lit-leserne. Avslutningsvis konkluderer jeg med at vi har eksempler på chick lit i Norge, fordi både Luremus og Det søte liv inneholder strukturelle og tematiske likhetstrekk med sjangeren. Analysen viser også hvordan romanene unngår kritikk av ulike hendelser. Den manglende kritikken viser hvordan sjangeren har sine begrensninger og problematiske sider. Her er sjangerens evne til å underholde understreket i konklusjonen, fordi det er underholdningsverdien leserne verdsetter ved chick lit.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectlitteraturnb_NO
dc.subjectchicklitnb_NO
dc.subjectpopulærlitteraturnb_NO
dc.subjectunderholdningslitteraturnb_NO
dc.subjectkjærlighetnb_NO
dc.titleHar vi chick lit i Norge? En analyse av to romaner med særlig vekt på sjangernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel