Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFikse, Camilla
dc.contributor.authorBarkenæs, Silje Marte Lien
dc.date.accessioned2017-09-28T08:07:51Z
dc.date.available2017-09-28T08:07:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457207
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan studenter ved humanistiske og samfunnsfaglige disiplinstudier opplever seg selv og sine karrieremuligheter mot slutten av en bachelorgrad. Studien er gjennomført ved hjelp av Q-metode, som er godt egnet for å fange en helhetlig subjektiv opplevelse. Totalt 23 studenter som nærmet seg slutten av sin bachelorgrad deltok i studien. Disse deltok ved å sortere 48 utsagn om deres opplevelse av seg selv og sine videre muligheter. De ulike sorteringene ble analysert gjennom dataprogrammet PQmethod. Dette resulterte i fire faktorsyn, der ett var bipolart og består av to motpoler. De fire faktorsynene har jeg gitt navnene faktorsyn 1. ”Et springbrett på veien videre”, faktorsyn 2.”Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og trenger hjelp” (med motpolen ”Jeg vet hva jeg kan bidra med i arbeidslivet”), faktorsyn 3.”Klar for nye utfordringer og til å vise hva jeg er god for” og faktorsyn 4. ”Jeg vil bare gjøre noe jeg brenner for”. I drøftingen vil jeg se nærmere på hvordan de ulike faktorsynene opplever seg selv, og diskutere hvordan dette kan ha sammenheng med deres oppfatning av videre karrieremuligheter. Videre drøfter jeg funnene opp mot studentenes opplevde karrierekompetanse, som går ut på å håndtere overganger, se muligheter, selvinnsikt og valgkompetanse. Avslutningsvis vil studentens ønske om kontakt med arbeidslivet og ulike behov for veiledning fremheves, samt hvilke implikasjoner dette kan ha for karriereveiledning ved høyere utdanning. Abstract In this study, I have examined how students experience themselves and their career opportunities by the end of their bachelor degree in social sciences. The study uses Q-method, which is suitable for capturing subjective experience. A total of 23 students participated in the study, all from the last semester of their bachelor degree. Participated involved sorting 48 statements concerning their perception of themselves and their view of their own career opportunities. These Q-sorts were then analyzed by using the software PQmethod, which resulted in four factors where one of them includes two opposite views. I have named these different factors as Factor 1. ”A step on the way”, Factor 2.”I have no idea what to do and I need help” (with the opposite “I know how I can make a contribution”), Factor 3. “I´m ready to face new challenges and to show what I can do” and Factor 4. “I just want to do something interesting”. I discuss how the different factors perceive themselves and how this can be connected to how they perceive their career opportunities. I also discuss how the results relate to career management skills. Another focus in the discussion will be the students´ different needs for counselling and their desire to get more work experience, and the implications this can have for career counseling in higher education.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMasteroppgave i rådgivingsvitenskapnb_NO
dc.titleMot slutten av en bachelor - En Q-metodologisk studie av hvordan studenter opplever seg selv og sine karrieremuligheter mot slutten av en bachelorgradnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel