Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.advisorKarlsen, Håvard
dc.contributor.authorHaaheim, Lene
dc.date.accessioned2017-09-28T07:53:28Z
dc.date.available2017-09-28T07:53:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457200
dc.description.abstractDenne studien har hatt til hensikt å studere hvilken betydning arbeidsallianse mellom lærling og veileder har for lærlingens opplevelse av faglig og personlig utvikling i veiledningen. Arbeidsalliansen har blitt målt ut ifra de ulike dimensjonene, rapport, læretid, identifikasjon og oppgavefokus. Studien representerer både lærlingens og veileders perspektiv på arbeidsalliansens betydning i veiledningsrelasjonen. Studien benytter kvantitative data for å belyse problemstillingen. Data er samlet inn ved bruk av spørreskjema. Utvalget var lærlinger og veiledere i Trondheim kommune. I undersøkelsen deltok 29 % av veilederne og 32 % av lærlingene. Funnene indikerer at både veiledere og lærlinger opplever at det eksisterer en arbeidsallianse i veiledningsrelasjonen som fører til faglig og personlig utvikling hos lærlingen. Resultatene viser at lærlingene og veilederne er ulikt syn på hvilke dimensjoner av arbeidsalliansen som fører til faglig og personlig utvikling hos lærlingen i veiledningssamtalen. Funn av analysene indikerer at lærlingene opplever dimensjonen læretid har en positiv effekt for å fremme utvikling. Funn fra veiledernes perspektiv tyder på at rapport og oppgavefokus vil påvirke faglig utvikling hos lærlingen. Det er kun rapport som viser seg å ha en positiv effekt på lærlingens personlige utvikling som følge av veiledningssamtalen.   ii ABSTRACT This study has been designed to examine the importance of the work alliance between apprentice and supervisor for the purpose of revealing the apprentice`s experience of professional and personal development in the guidance. The work alliance has been measured by a selection of dimensions (I.E. report, apprenticeship, identification and task focus). The study represents both the apprentice`s and supervisor`s perspective on the importance of the work alliance in the guidance relationship. The study uses quantitative data to elucidate the problem. Data is collected using a questionnaire. The population sample was apprentices and supervisors in Trondheim municipality. The survey included 29 % of the supervisors and 32 % of the apprentices. The findings indicate that both the supervisors and apprentices experience that there is a work alliance in the counseling relationship that leads to the professional and personal development of the apprentice. The results shows that the apprentices and supervisors differ in opinion regarding which dimensions of the work alliance that lead to the professional and personal development of the apprentice in the guidance interaction. Findings in the analysis indicates that the apprentices experience that the dimension: Learning time is instrumental in promoting development, while the supervisors emphasize that the report and task focus will positively affect professional development. Report is the only dimension show to have a positive effect on the apprentice’s personal development as a result of the guidance interaction.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMaster i rådgivingsvitenskapnb_NO
dc.titleKvalitet i fagopplæring i Trondheim kommune - En kvalitativ studie av lærlinger og veiledere sin opplevelse av hvilken betydning arbeidsallianse har for lærlingens faglige og personlige utvikling i veiledningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel