Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorRatvik, Frida Jystad
dc.date.accessioned2017-09-28T07:44:11Z
dc.date.available2017-09-28T07:44:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457196
dc.description.abstractFormålet med denne undersøkelsen er å skape innsikt i rådgivning fra et klientperspektiv, gjennom å utforske studenters subjektive syn på rådgivningen på sine studiesteder. I denne sammenheng fremheves aspekter som skaper positiv opplevelse av rådgivning. Dette knyttes opp mot teori om sentrale komponenter ved rådgivning som aktivitet. Oppgavens problemstilling er: «Hvilke subjektive erfaringer og syn har studenter med rådgivning på sine studiesteder, og hvilke aspekter er relevante for en positiv opplevelse av rådgivning?» Forskningsmetoden som ligger til grunn for undersøkelsen er Q-metodologi. 17 studenter med erfaring fra rådgivningstjenester på sine studiested samtykket til deltagelse. Disse sorterte 48 utsagn om erfaringer med rådgivning fra mest lik til mest ulik sin opplevelse. Utsagnene er utarbeidet fra teori om fellesnevnere for positivt utfall av rådgivning. Sorteringene representerer studentenes subjektive syn. Metodens analyseprosess resulterte i tre faktorsyn som representerer forskjellige subjektive opplevelser av studierådgivning. Basert på min tolkning har jeg gitt faktorsynene følgende beskrivelse: Faktorsyn 1 “opplevelse av forståelse, samarbeidsrelasjon og positivt utbytte”. Faktorsyn 2 “opplevelse av samtalebehov og en holistisk tilnærming”. Faktorsyn 3 “opplevelse av personlig fokus, løsningsbehov og lavt utbytte”. Jeg drøfter disse hovedtendensene opp mot relevant rådgivningsteori for å belyse oppgavens problemstilling. Mine funn tilsier at flere av elementene som rådgivningsteori betegner som sentrale for et positivt utbytte av rådgivning vektlegges i faktorsynene. Særlig spiller relasjonen mellom rådgiver og klient en rolle. I tillegg går en holistisk tilnærming igjen. Hvilke aspekter som er mest fremtredende for en positiv opplevelse varierer mellom faktorsynene. Basert på funnene og med støtte i teori kan det argumenteres for at rådgiver må møte klienter på en forståelsesfull og helhetlig måte. Subjektiviteten til klient må få spillerom. De behov, ønsker, tanker og følelser som preger klienten i rådgivningssituasjonen må være i fokus. I tillegg er det tydelig at visse komponenter er sentrale for positivt utbytte av rådgivningen. Relasjonen, rådgivers egenskaper og spesielt klientens selvstendighet er av betydning. The purpose of this study is to gain insight into counselling from the perspective of the client. This is done by exploring the subjective views of students utilizing counselling services at their place of study. This includes what aspects the students consider important for their positive experiences of counselling. The thesis’ research question is: “What subjective experiences and views do students have of counselling, and what aspects are considered relevant for a positive experience of counselling?” The research method for this study is Q-methodology. 17 students with experience using counselling services at their place of study agreed to participate. These students sorted 48 statements about experiences from counselling, from most like to most unlike their own experience. The resulting sorts represents the students’ subjective views. The Q-analysis resulted in three factor views that indicate different subjective experiences of student counselling. My interpretation resulted in the following descriptive titles: Factor view 1: “experiencing understanding, a cooperative relationship and positive benefits from counselling”. Factor view 2: “experiencing a holistic approach and the need to talk to someone”. Factor view 3: “experiencing a personal focus, need for solutions and few benefits from counselling”. I will discuss these tendencies along with relevant counselling theories to answer the research question for this thesis. My findings suggest that several elements considered important for a positive outcome in counselling theory are present in the factor views. The relationship between counsellor and client plays an important role, and a holistic approach to counselling reoccurs in the findings. The factor views vary in regards to what aspects have the most influence on a positive experience. Based on my findings. it can be argued that a counsellor must meet clients in an understanding and holistic way. Each client’s subjectivity, in terms of needs, wishes, thoughts and feelings, must be the focus of the counselling setting. In addition, it is clear that certain components are important for a positive counselling outcome. The relationship, the counsellor’s personal qualities, and the client’s autonomy and independence are all significant.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMaster i rådgivingsvitenskapnb_NO
dc.titleStudenters subjektive opplevelse av rådgivning - Hvilke subjektive erfaringer og syn har studenter med rådgivning på sine studiesider, og hvilke aspekter er relevante for en positiv opplevelse av rådgivning? En Q-metodologisk undersøkelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel