dc.contributor.advisor | Foss, Gunnar | |
dc.contributor.author | Hansen, Katrine Kølle | |
dc.date.accessioned | 2017-09-28T07:35:53Z | |
dc.date.available | 2017-09-28T07:35:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2457193 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg Amy Tans roman The Joy Luck Club. For å belyse romanen er det gjort bruk av det postkolonialt perspektiv gjennom Homi Bhabhas teori og begreper. Spesielt er det lagt vekt på hans begrep om hybriditet.
Gjennom en nærlesning av en del av romanen, The Twenty-Six Malignant Gates, blir det fokusert på hvordan døtrene posisjonerer seg med tanke på de kulturelle og mellommenneskelige relasjonene som finnes i romanen. Ved å peke på hybridiseringsprosesser og miming i historiene, vises det hvordan ny kulturell mening og identitet blir forhandlet. Dette skjer gjennom det Bhabha kaller Det tredje rommet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | Postkolonialisme, Homi Bhabha, Amy Tan, Identitet, The Joy Luck Club | nb_NO |
dc.title | Hybriditet og miming, En nærlesning av "The Twenty-Six Malignant Gates" i Amy Tans The Joy Luck Club | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |