Gammel avis nytt marked: Programmatisk annonseteknologi og endring
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1201]
Abstract
Oppgaven går overordnet gjennom mediehistorien for å se hvordan endringer i samfunnet og medievaner påvirker bransjen som ytre drivkrefter. Etterhvert som teknologisk innovasjon, politisk engasjement og befolkninger endret seg har mediebransjen måtte skifte tone og tilpasse seg nye spilleregler. Moderne medier er farget av historien og videre i oppgaven er det sett på hvordan programmatisk annonseteknologi påvirker fremtiden. Med lokalavisa Gudbrandsdølen Dagningen som casestudie ser vi på samarbeidsforholdet mellom det journalistiske og det kommersielle, og vurderer deres nye avdeling Tur.digital. This thesis covers programmatic advertising technology, historic changes in media and innovation driven change in media practice. Through a case study concerning Gudbrandsdølen Dagningens new department Tur.digital and expert informants the thesis covers how the newspaper face changes in competence, new media habits, and how it prepares for industry convergence through vertical market expansion. The organization is well equipped for change with it’s location, resources, competence and has a positive outlook for future growth.