Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolhaug, Trond
dc.contributor.authorHolden, Jorunn Tallerås
dc.date.accessioned2017-09-21T08:18:10Z
dc.date.available2017-09-21T08:18:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455919
dc.description.abstractDet overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar på handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres kjennskap til og bruk av lesestrategier samt noen spørsmål om hva som påvirker deres lesevaner. Disse spørsmålene handlet om deres bakgrunn, deres holdning til lesing, leseinteresse, motivasjon, læringsinnsats og mestringsforventninger. Studien har kontrastivt design og undersøkte om det var noen forskjell på gutters og jenters lesevaner og om det var noen forskjell mellom elevene på yrkesfag og elevene på studieprogram. Utvalget består av 97 elever ved to videregående skoler. Av disse var 53 jenter og 44 gutter. Elevene kommer fra fire forskjellige klasser, to klasser er fra studieprogram, mens de andre to klassene er fra yrkesfag. Metoden er kvantitativ og dataene ble innsamlet ved hjelp av et spørreskjema. Dataene ble analysert ved hjelp av statistikkprogrammet SPSS. Undersøkelsen viste at det er små forskjeller mellom gutters og jenters lesevaner i samfunnsfag, dette står i kontrast hva andre undersøkelser som PISA-undersøkelsene har avdekket når det gjelder gutter og jenters lesevaner. Den store forskjellen er mellom elevene på yrkesfag og elevene på studieprogram. Elevene på yrkesfag bruker mindre tid både til lystlesing og lesing i samfunnsfag enn det elevene på studieprogram gjør. I tillegg har de også mindre tro på sin egen læringsinnsats og mestringsforventninger, samt mindre positive holdninger til lesing og leseaktiviteter. Analysen viste også at elevenes bakgrunnsfaktorer har liten betydning for læringsinnsatsen i samfunnsfag. Mestringsforventninger og bruk av kognitive lesestrategier er de innsatsfaktorene som har størst betydning for elevenes læringsinnsats i samfunnsfag og av disse er det elevenes mestringsforventninger som har størst effekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLesing i samfunnsfag - En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel