• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvis du var flyktning: en studie av empativekkende fortellergrep

Fogth-Jakobsen, Tobias
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Fogth-Jakobsen.pdf (2.154Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2454647
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1455]
Abstract
Formålsparagrafen i Opplæringslova, som er styrende for skolens virksomhet, sier blant annet at opplæringa skal «[…] opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring» (Opplæringslova, 1998). Litteraturundervisninga er sentral for å løse en slik oppgave, fordi det er en verdifull kilde til barn og unges danning. Gjennom litteratur lærer man å lese i større sammenhenger, og selv å skape mening i disse. En av særegenhetene til litteraturen er at den er en billig billett ut i verden. Den kan introdusere lesere for mennesker og kulturer man ellers kanskje aldri ville møtt. Litterære møter med det som er annerledes, gjør det mulig å se verden fra andre ståsted enn sitt eget, og har et potensial for å utvikle leserens empati, evnen til å sette seg inn i andres følelser, som er avgjørende for å fungere som medmenneske. Samtidig er det viktig å forstå hvordan enkelte tekster bevisst prøver å påvirke leseren, og at det derfor er nødvendig for både lærer og elev å ha kunnskap om litterære virkemidler. Med et slikt dobbelt blikk, kan litteraturen bidra til å utvikle kritiske samfunnsborgere, som er i stand til å kjenne seg igjen i, og stille seg kritiske til forskjellige diskurser.

I denne oppgaven vil jeg se på litterære virkemidler som kan vekke empati. For å undersøke dette, har jeg valgt boka Hvis det var krig i Norden (2015), skrevet av den danske forfatteren Janne Teller. Boka presenterer et hva hvis-scenario, som byr på innsikt i situasjonen til mennesker som lever i krig og på flukt. Fokuset for oppgaven er norskfaget og litteraturundervisninga, og en kritisk undersøkelse av litteraturens potensial til å jobbe med samfunnsaktuelle spørsmål som flyktningkrisa, og hvilke utfordringer dette byr på. Basert på dette har jeg formulert følgende problemstilling for undersøkelsen:

Hvordan er fortellertekniske grep brukt i boka Hvis det var krig i Norden for å vekke leserens empati med flyktninger?
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit