Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTangen, Patrik Hunnålvatn
dc.date.accessioned2017-09-14T07:15:47Z
dc.date.available2017-09-14T07:15:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454612
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg valgt å undersøke hvordan de kognitive kravene til digitale matematikkoppgaver kan endres underveis i undervisningen. Jeg har i tillegg valgt å undersøke hvilke faktorer ved undervisningen som kan føre til denne endringen og om de digitale aspektene ved oppgavene har bidratt til endringen. Ved digitale aspekter mener jeg sider ved matematikkoppgavene som gjør at de skiller seg fra oppgaver i tradisjonelle verktøy, som for eksempel penn og papir. For å undersøke dette har jeg observert tre ulike undervisningssituasjoner på ungdomstrinnet hvor digitale oppgaver ble tatt i bruk. Forskningsspørsmålet jeg ønsker å belyse i denne undersøkelsen er: «Hvordan endres det kognitive kravet til en digital matematikkoppgave underveis i undervisningen i tre ulike undervisningsøkter på ungdomstrinnet? Hvilke faktorer bidrar til denne endringen, og hvordan er påvirkningen fra oppgavenes digitale aspekt?» For å kunne svare på forskningsspørsmålet har jeg i tillegg utviklet to underspørsmål som må besvares før jeg kan si noe om selve forskningsspørsmålet. Hensikten med underspørsmålene er å hente informasjon som er nødvendig for å kunne si noe om endringen av de kognitive kravene og hvilke faktorer som har bidratt til denne endringen. Det første underspørsmålet tar for seg hvordan det kognitive kravet til de digitale matematikkoppgavene er opprinnelig, altså slik oppgaven blir fremstilt i det digitale verktøyet eller andre læremidler. Dette er nødvendig for å kunne si om det har skjedd en endring i de kognitive kravene underveis i undervisningen, eller ikke. Det andre underspørsmålet handler om de digitale aspektene ved oppgavene som ble tatt i bruk. For å kunne si noe om hvordan de digitale aspektene ved oppgavene har påvirket de kognitive kravene er det nødvendig å kunne si noe om hvilke digitale aspekter oppgavene som ble tatt i bruk innehar. På bakgrunn av dette er de to underspørsmålene formulert på følgende måte: 1. Hvilke kognitive krav kreves for å løse oppgavene slik de blir fremstilt opprinnelig i det digitale verktøyet eller andre læremidler? 2. Hvilke digitale aspekter har de digitale matematikkoppgavene som gjør at de skiller seg fra oppgaver i tradisjonelle verktøy?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKognitive krav i arbeidet med digitale matematikkoppgaver: en kvalitativ undersøkelse om hvordan de kognitive kravene til digitale matematikkoppgaver endres underveis i tre undervisningsøkter på ungdomstrinnetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel