Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorvan der Wijst, Hendrica Anna
dc.date.accessioned2017-09-14T07:04:44Z
dc.date.available2017-09-14T07:04:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454607
dc.description.abstractProporsjonal resonnering er både et svært viktig tema innenfor faget matematikk, men også et vanskelig emne å håndtere. I denne undersøkelsen vil jeg se nærmere på innholdet i temaet proporsjonal resonnering for å se om jeg finner noen fellestrekk som kan hjelpe til med en felles forståelse for hva som legges i begrepet. Målet er ikke enda en definisjon på proporsjonal resonnering, men derimot å se på innholdet i temaet proporsjonal resonnering. Hvilke matematikkoppgaver kan samles inn under fellesbegrepet og hvilke detter utenfor? Jeg vil jakte etter fellestrekk både i de matematikkoppgavene som passer inn, men også se på hva som kjennetegner de oppgavene som ikke passer inn. For å finne fellestrekkene, kommer jeg til å lage et endimensjonalt oppgavesett som jeg analyserer ved hjelp av Rasch-analyse. Sistnevnte analyse gir opplysninger om hva som måles i oppgaven og dermed skiller de oppgavene som måler proporsjonal resonnering fra de som måler noe annet. Jeg har i min studie valgt å ha fokus på matematikkoppgaver, deres innhold og vanskelighet. Dette betyr ikke at studien er fjernet fra skolehverdagen. Matematikkoppgaver er gjerne laget til en bestemt målgruppe. Mine oppgaver er rettet mot tiende trinn i norsk skole, og testet på den relevante målgruppen. Likevel er det oppgavene, ikke elevprestasjonene, som har stått i fokus. Studier av oppgavene fremfor elevene er en mindre brukt, men dermed ikke mindre viktig side av undervisningsforskningen, (Bond & Fox, 2015, s. xvi). Med bakgrunn i det som er nevnt ovenfor, har jeg utarbeidet en todelt problemstilling i form av to forskningsspørsmål: 1. Kan proporsjonal resonnering defineres ved hjelp av en endimensjonal variabel? 2. Hva kjennetegner de oppgavene som definerer proporsjonal resonnering? For å finne svar på det første forskningsspørsmålet, kommer jeg til å lage et oppgavesett rettet mot tiendetrinn og analysere dette ved hjelp av Rasch-analyse. Rasch-modellen hører hjemme under psykometriske målinger. Målinger som har til hensikt å måle egenskaper i den psyko-sosiale verdenen i motsetning til de kjente standard måleenheter som måler egenskaper i den fysiske verden. Formålet med denne oppgaven er ikke bare å måle de involverte oppgavene, men også diagnostisere dem for å finne nøkkelfunksjonene i proporsjonal resonnering for å gi et klarere bilde av temaet. Oppgavene som i første forskningsspørsmålet blir regnet som medvirkende til å belyse temaet proporsjonal resonnering, danner grunnlaget for diagnostiseringen og dermed det andre forskningsspørsmålet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleJakten på en endimensjonal variabel: en studie av oppgaveinnholdet i temaet proporsjonal resonnering ved hjelp av Rasch-analysenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel