Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVang, Christine
dc.date.accessioned2017-09-14T07:00:53Z
dc.date.available2017-09-14T07:00:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454605
dc.description.abstractEt spørsmål som har vært mye diskutert er hvordan elever lærer matematikk. Da har det i stor grad også vært fokus på hvordan de burde bli undervist, og hvilken type kunnskap man ønsker at elevene skal sitte igjen med (Hiebert & Lefevre, 1986). Wæge og Nosrati (2015) peker på at gjennom LK 06 antydes det at elevene må lære å tenke, resonnere, og løse problemer på en selvstendig måte med innsikt. Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å identifisere strategiene, intuitive modellene og den forståelsen elevene viser når de arbeider med en kontekstoppgave der oppgaven har en innebygd bar-modell som omhandler det matematiske temaet prosent. Disse strategiene ønsker jeg å drøfte opp mot de strategier, og den presentasjon som læreverk gir av det aktuelle temaet. Bar-modellen trekkes fram av flere forskere på temaet (Van den Heuvel-Panhuizen, 2003; Van der Walle, Karp, & Bay-Williams, 2015; Van Galen, et al., 2008; Parker & Leinhardt, 1995). Den sees på som en styrke i innøvingen av prosent. Denne modellen lar blant annet elevene behandle prosenter som proporsjonale størrelser ved at den presenterer to størrelser som to parallelle tallinjer (se kapittel 2.5). Slik lar den elevene bevege seg mellom ulike notasjonssystemer, så som prosent, brøk og desimaltall. Clarke et. al (2008) påpeker at det å benytte seg av tallinjer kan være en effektiv måte å se sammenhengen mellom prosent, brøker og desimaltall (Clarke, Roche, & Mitchell, 2008) Jeg har valgt å gjennomføre undersøkelsen på 8.tinn. Undersøkelsen ble gjort før elevene hadde fått en formell innføring i temaet prosent. På denne måten kunne jeg studere hvilke intuitiv kunnskap elevene tar i bruk for å løse oppgaver i prosentregning. Hvilken intuitiv kunnskap elever sitter inne med kan ofte være en utfordring for lærere å ha et innblikk i. Samtidig vil dette ha stor betydning for elevenes møte med nye matematiske tema. Derfor er det også viktig å se på hvordan lærebøker presenterer et matematisk tema opp mot de strategier og den forståelse som elevene intuitivt sitter inne med. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hvordan er forholdet mellom den intuitive kunnskap og den forståelsen elever naturlig viser gjennom arbeidet med en RME-inspirert kontekstoppgave i prosent som har en innebygd bar-modell, og læreverks framstilling av temaet?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleElevers strategier i prosentregning, og læreverks framstilling av temaet. En studie om forholdet mellom elevers intuitive modeller og forståelse, og læreverks presentasjon av temaet prosentnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel