dc.description.abstract | Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hva som kjennetegner undervisningspraksisen til andrespråkslærere, og hvordan deltakerne opplever norskopplæringa de får. Ved å intervjue to lærere og seks deltakere har jeg forsøkt å komme nærmere et svar på dette todelte spørsmålet. Resultatene fra undersøkelsen min viser at undervisningen ved det aktuelle opplæringsstedet ser ut til å være i tråd med læreplanens visjon om en kommunikativ undervisning, der grammatikk ikke har et eksplisitt fokus. Det kan tyde på at grammatikk likevel har en større plass i undervisningen for deltakere med skolebakgrunn fra hjemlandet. Praktisk læring, learning by doing, er svært relevant for deltakere uten skolebakgrunn. Med bakgrunn i blant annet teori om metoder i språkundervisning, læreplanens føringer, mellommenneskelige forhold som relasjoner, elevmedvirkning og kultur har jeg drøftet de resultatene jeg fikk. Oppgaven viser viktigheten av lærernes engasjement for jobben sin og for menneskene de møter hver dag, og deltakernes trivsel og trygghet på skolen. | nb_NO |