Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHusby, Olaf
dc.contributor.authorSingstad, Frida Dragsten
dc.date.accessioned2017-09-12T11:37:16Z
dc.date.available2017-09-12T11:37:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454272
dc.description.abstractDenne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hva som kjennetegner undervisningspraksisen til andrespråkslærere, og hvordan deltakerne opplever norskopplæringa de får. Ved å intervjue to lærere og seks deltakere har jeg forsøkt å komme nærmere et svar på dette todelte spørsmålet. Resultatene fra undersøkelsen min viser at undervisningen ved det aktuelle opplæringsstedet ser ut til å være i tråd med læreplanens visjon om en kommunikativ undervisning, der grammatikk ikke har et eksplisitt fokus. Det kan tyde på at grammatikk likevel har en større plass i undervisningen for deltakere med skolebakgrunn fra hjemlandet. Praktisk læring, learning by doing, er svært relevant for deltakere uten skolebakgrunn. Med bakgrunn i blant annet teori om metoder i språkundervisning, læreplanens føringer, mellommenneskelige forhold som relasjoner, elevmedvirkning og kultur har jeg drøftet de resultatene jeg fikk. Oppgaven viser viktigheten av lærernes engasjement for jobben sin og for menneskene de møter hver dag, og deltakernes trivsel og trygghet på skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectnorskopplæringnb_NO
dc.subjectvoksne innvandrerenb_NO
dc.subjectandrespråksundervisningnb_NO
dc.subjectnorsk som andrespråknb_NO
dc.title«Læreren på norskkurs gjør den beste innsatsen som kan gjøres»: et innblikk i norskopplæringa for voksne innvandrere : lærernes undervisningspraksis og deltakernes opplevelsernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel