Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøhre, Audhild
dc.contributor.authorWefald, Monika Stefania
dc.date.accessioned2017-09-04T08:34:24Z
dc.date.available2017-09-04T08:34:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452926
dc.descriptionPed, utdanning og oppvekstnb_NO
dc.description.abstractJeg har i dette forskningsarbeidet undersøkt om hvilke individuelle og ytre faktorer som kan ha en sammenheng med de akademiske ambisjonene til elever i 3.klasse på videregående. Jeg har også sett på hvilke forskjeller det er mellom kvinner og menn når det gjelder akademiske ambisjoner, akademisk selvoppfatning, selvverd, lærerstøtte, indre motivasjon, prestasjonsstress og skolepress. Samt om de ulike uavhengige variablene har ulike assosiasjon til akademiske ambisjoner for kvinner og menn. For å få til dette laget jeg et spørreskjema som ble sendt ut til frem videregående skoler. Det var totalt 92 elever fra 3.klasse på videregående som svarte på undersøkelsen. T-testene viste signifikante forskjeller mellom kjønnene i selvverd, akademiske ambisjoner, angst og nedstemthet, prestasjonsstress og skolepress, det var ingen signifikante forskjeller i lærerstøtte, indre motivasjon og akademisk selvoppfatning. Menn opplevde å ha høyere selvverd enn kvinner, mens kvinner hadde høyere opplevd akademiske ambisjoner, høyere opplevd prestasjonsstress og skolepress. Kvinner opplevde også høyere angst og nedstemthet. Selv om jeg ikke fant signifikante forskjeller for gruppene i gjennomsnittene for lærerstøtte, kan det fortsatt argumenteres for hvorvidt kvinner og menn får samme oppmerksomhet fra læreren. Resultatene viser at for menn viser lærerstøtte en sterkt assosiasjon til akademiske ambisjoner (37%). Korrelasjonsanalysene viste at kvinner hadde flere signifikante sammenhenger mellom variablene enn menn. Begge kjønn viset moderate signifikante sammenhenger mellom akademiske ambisjoner og indre motivasjon og akademiske ambisjoner og lærerstøtte. For kvinner var denne sammenhengen noe svakere. Kvinner viste også sammenheng mellom lærerstøtte og angst og nedstemthet, hvor kvinner som opplever lav grad av lærerstøtte, opplever at angst og nedstemthet øker. De bivariate regresjonsanalysene viste at for menn var det signifikante assosiasjoner mellom akademiske ambisjoner og selvverd, indre motivasjon og lærerstøtte, mens for kvinner var det indre motivasjon og lærerstøtte. Den hierarkiske regresjonsanalysen viste at det var lærerstøtte og indre motivasjon som hadde signifikant sammenheng med akademiske ambisjoner, for både menn og kvinner. Ingen av de andre variablene gav noe utslag. Den siste hierarkiske regresjonsanalysen som ble gjort separat for kjønn, viste at det kun var menn som viste assosiasjoner mellom akademiske ambisjoner og lærerstøtte. Begge kjønn hadde signifikante assosiasjoner mellom akademiske ambisjoner og indre motivasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleAkademiske ambisjoner på vidregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel