Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGroven, Berit
dc.contributor.authorDyrkorn, Ine Jonette
dc.date.accessioned2017-09-04T08:25:28Z
dc.date.available2017-09-04T08:25:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452922
dc.descriptionMaster spesialpedagogikknb_NO
dc.description.abstractProblemstilling: Hva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tillegger deltakerne temaet og kurset? Som problemstillingen antyder søker denne studien å svare på hva som har vært sentrale føringer for iverksettingen av et kompetansehevingskurs for lærere om evnerike elever, samt hvilken betydning deltakerne tillegger temaet og kurset. I bruk av begrepet betydning menes her hvilken vekt deltakerne legger på ulike aspekter ved kurs og tema, samt hvilke konsekvenser kurset har medført for dem. I oppgavens første del presenteres studiens teorigrunnlag. Denne er stort sett basert på det som finnes av norske bidrag til forskning og litteratur, i tillegg til noe internasjonal litteratur. I dette kapittelet presenteres blant annet en begrepsavklaring, karakteristikk av evnerike og hvordan de kan identifiseres, både ved hjelp av profesjonelt utførte intelligens- og evnetester, samt lavterskeltester som kan gjennomføres av lærere og foreldre. Det gjøres også rede for hvilke konsekvenser manglende erkjennelse og anerkjennelse av barns evnerikdom kan medføre. Videre presenteres sentrale begrep innen norsk skolepolitikk, samt ulike differensieringsstrategier som kan tas i bruk i møte med evnerike elever. Studien baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode, hvor halvstrukturerte intervju er tatt i bruk for å få innsikt i informantenes opplevelse av deltakelse på kompetansehevingskurset. Det er gjennomført ett intervju av en spesialrådgiver i kommunen, samt intervju av tre lærere i barne- og ungdomsskole. I analysen av datamaterialet er det benyttet en analyse av meningsinnhold, som førte til tre hovedkategorier med hver sine subkategorier og innhold. Resultatene i studien presenteres i henhold til ovennevnte hoved- og subkategorier, og drøftes i lys av oppgavens teorigrunnlag og annen teori som har vært ansett som relevant. Informantene gir uttrykk for at de anser temaet evnerike elever som viktig, og som noe de ønsker å lære mer om, både hvordan de kan finne disse elevene og hva de kan gjøre for å møte deres undervisningsbehov. I forhold til å undervise denne elevgruppen hadde informantene til dels ulike oppfatninger om hvilke strategier de foretrakk og anså som best for å tilrettelegge undervisningen for evnerike elever. Alle informantene uttrykker et håp om at det kan bli mer fokus på denne elevgruppen, og at lærere gjennom utdanningen får kunnskap om disse elevene på lik linje med kunnskap om andre utfordringer elever kan utvise.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHva har vært sentrale begrunnelser for å iverksette et kompetansehevingskurs for lærere i Bærum kommune om evnerike elever, og hvilken betydning tilligger deltakerne temaet og korset?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel