dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å undersøke hva tre norske topptrenere opplever som betydningsfullt i det relasjonelle arbeidet med å fremme topprestasjonen, og hva de opplever som nødvendig for å mestre dette arbeidet. Studien bygger derfor på følgende problemstilling:
Hva opplever tre topptrenere som betydningsfullt i det relasjonelle arbeidet med å fremme topprestasjoner, og som nødvendig for å mestre dette arbeidet?
For å utforske dette gjennomførte jeg tre kvalitative og semistrukturerte intervjuer, som deretter ble analysert ved hjelp av en fortolkende fenomenologisk analyse (IPA). Med utgangspunkt i denne analysen fremkom seks kategorier. De fire første omhandlet hva som er betydningsfullt for trenerne i det relasjonelle arbeidet:” Viktigheten av å ha en gjensidig innvirkning på hverandre”,” Viktigheten av å se det individuelle behovet”,” Viktigheten av å fasilitere selvstendighet” og” Viktigheten av å utøve autoritet for å fremme prestasjon”. De to siste omhandlet nødvendige aspekter for mestring i dette arbeidet:” Nødvendigheten av robust tilstedeværelse” og” Nødvendigheten av erfaring”.
Trenerne i denne studien så ut til å vektlegge både coachende og ledende atferd i møte med utøverne. De ønsker å være gjensidig avhengige, se den enkelte utøvers behov, og legge til rette for at han kan utvikle selvstendighet, tolket som agens og tro på egn mestring. Samtidig vektlegger de utøvelsen av en ledende atferd, hvor de utviser autoritet. Dette fordi utøveren i noen sammenhenger trenger instruksjoner, hjelp til å holde fokus, og til å komme ut av komfortsonen. Med utgangspunkt i dette virker en balansegang mellom den coachende og ledende atferden å være betydningsfull i det relasjonelle arbeidet med topprestasjonen. For å mestre dette arbeidet vektla trenerne nødvendigheten av både erfaring og robust tilstedeværelse. I denne sammenheng gjorde følgende aspekter seg gjeldende; økte interpersonlige ferdigheter, kognitiv tillit og co-oritentering. | nb_NO |