Hvordan beskriver medarbeidere og ledere at medarbeidersamtaler som er basert på coachende tilnærming påvirker deres motivasjon og ansvar for egen prestasjonsutvikling?
Abstract
Temaet for oppgaven er hvordan medarbeidere og ledere beskriver at medarbeidersamtaler der det benyttes coachende teknikker påvirker deres motivasjon og ansvar for prestasjonsutvikling. Jeg har tatt utgangspunkt i en avdeling ved egen arbeidsplass der det benyttes et verktøy bygget på coachende teknikker som hjelpemiddel i medarbeidersamtalen. For å kunne besvare problemstillingen har jeg sett på:
• Hvordan beskriver medarbeiderne og lederne at coachende teknikker påvirker deres motivasjon?
• Hvordan beskriver medarbeiderne at coachende teknikk påvirker dem til å ta ansvar for egen prestasjonsutvikling?
Jeg har kommet fram til funnene ved å benytte kvalitativ metode, semistrukturerte intervju. Jeg har intervjuet 12 personer, bestående av 2 ledere med 5 medarbeidere hver. Funnene jeg har kommet fram til:
• Medarbeidersamtalen oppleves som er nyttig.
• Samtalen oppleves som en direkte og konkret samtale og oppleves dermed som nyttig bruk av tid.
• Motivasjonen påvirkes positivt av coachingverktøyet.
• Hverken ansatte eller ledere opplever at ansatte tar mer ansvar for prestasjonsutvikling ved bruk av coaching.
Funnene er diskutert opp mot teori om medarbeidersamtaler, coaching, motivasjon og prestasjonsutvikling. Studien konkluderer med at medarbeidere og ledere ser på medarbeidersamtalen som en nyttig og viktig samtale. Samtalen oppleves viktig fordi den er en pause fra hverdagen hvor det fokuseres på medarbeiderens arbeidssituasjon, mål og prestasjoner. Medarbeideren synes det er nyttig å snakke med lederen på tomannshånd.
Description
Master i organisasjon og ledelse