Innovasjon i offentlig sektor
Abstract
Politiske målsetninger for helse- og omsorgssektoren viser at det er behov for økt fokus på innovasjon og nytenking, for å møte utfordringer knyttet til samfunnets utvikling. I vurderingen av dette behovet er det iverksatt flere utviklingstiltak som er en del av det nasjonale velferdsteknologiprogrammet. I regi av Trondheim kommune er et av disse tiltakene et prosjekt som har som mål å videre utvikle og oppgradere pasientvarslingsanleggene ved helse- og omsorgssentrene i kommunen. Det er altså snakk om en ny teknologi som skal implementeres lokalt ved sykehjem og omsorgsboliger, som blant annet skal bidra til økt trygghet og mestring for brukerne av det offentlige tilbudet.
Jeg ble nysgjerrig på hvordan virksomheter arbeider med innovasjon og endringsprosesser i offentlig sektor, og hvilke erfaringer medarbeiderne har med denne typen arbeid. Problemstillingen ble derfor formulert slik: Hvilke erfaringer har ansatte ved sykehjem med implementering av velferdsteknologi?
Det empiriske bidraget i denne studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode, og til sammen ni intervju med en administrativt ansatt i Trondheim kommune, og ansatte ved ulike sykehjem i kommunen. Som problemstillingen antyder rettes fokuset mot ansattes erfaringer i arbeidet med implementering av velferdsteknologi.
Funnene i denne studien viser at ansatte ved de aktuelle sykehjemmene oppfatter den oppdaterte velfersteknologien som et godt bidrag for økt trygghet for både ansatte og brukere. Samtidig medfører den nye teknologien også noen formelle faktorer som kan bidra til økt krysspress i arbeidshverdagen, som kan virke hemmende for læringsprosessen og for idealet om å gjøre det beste for brukerne. Dette tyder på at det eksisterer noen holdninger til endringsprosessen, som kan være avgjørende for om man lykkes med å oppnå de overordnede målene for implementeringen av velferdsteknologien. Det foreslås derfor en større bevissthet rundt potensialet for læring i uformelle kontekster, å forankre endringsarbeidet i det daglige arbeidet og lytte til medarbeidernes erfaringer.
Description
Master oppgave i voksnes læring