Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOnshus, Tor Engebret
dc.contributor.authorStengrundet, Vegard
dc.date.accessioned2017-08-17T14:00:48Z
dc.date.available2017-08-17T14:00:48Z
dc.date.created2017-06-02
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16456
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451063
dc.description.abstractI et samfunn hvor teknologien er allestedsnærværende vil det være naturlig og også utnytte den for læring. Teknologien kan konkretisere abstrakte emner, muliggjøre forståelse og legge til rette for læring. I denne oppgaven fokuseres det hovedsakelig på dataspill, og spesifikt læringsspill. Læringsspill defineres i denne oppgaven som dataspill med fokus på læring av gitte emner. Ofte oppleves det at læringsspill har mangler enten som dataspill, eller som læringsverktøy. Læringsspillene kan være kjedelige og suboptimalt utviklet, eller de kan være gode og motiverende spill, men med et dårlig læringsutbytte. I denne oppgaven forsøkes det å kartlegge hva som skal til for å lage et læringsspill hvor både spillet og læringen fungerer. Med en tidligere utviklet teknologi som grunnlag ble det utviklet et spilldesign. Basert på dette designet ble det videre utviklet et eksempelspill. Spilldesignet og eksempelspillet blir sammenlignet med den pedagogisk og didaktisk teorien, og blir deretter evaluert. Spillet som ble utviklet har et akseptabelt spilldesign, men feiler som læringsverktøy. Oppgavene spilleren må løse koker ned til oppgaveløsning, noe som ikke legger til rette for forståelse og læring. Et læringsspill uten et godt nok læringsutbytte kan ikke aksepteres som en tilfredstillende løsning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectKybernetikk og robotikk, Innvevde datasystemer
dc.titleDataspill som læringsverktøy - Utvikling av et matematikkspill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel