Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRydland, Terje
dc.contributor.authorKlingenberg, Lars Finnsønn
dc.date.accessioned2017-08-15T14:00:21Z
dc.date.available2017-08-15T14:00:21Z
dc.date.created2017-06-01
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:16117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2450802
dc.description.abstractDenne studien tar for seg skolens behov for digital kompetanse i fremtiden. Studien starter med å diskutere hvilke behov skolen har i dag, og fokuserer videre på hva skolen trenger når teknologien og samfunnet utvikler seg. Digital kompetanse er et begrep som har vært utviklet gjennom Kunnskapsløftet. Det viser seg at ulike skoleinteressenter, med kompetanse innenfor området, har hatt ulik forståelse av begrepet. I denne studien har seks skoleinteressenter, med kompetanse og erfaring fra skolen og næringslivet, fremmet sine erfaringer rundt digital kompetanse i dagens skole - og hvilke behov de ser for seg i fremtiden. Med dette utgangspunktet er studiens forskningsspørsmål "Hvordan beskriver seksskoleinteressenter behovet for digital kompetanse i fremtidens skole?" Skoleinteressentene er intervjuet med semistrukturerte intervjuer. Intervjuene baseres på skoleinteressentenes tidligere uttalelser i media og offentlige publikasjoner. Et litteraturstudie utgjorde bakgrunnen for intervjuene. Litteraturstudien tar for seg den teknologiske utviklingen av datamaskiner, relevante definisjon og hvordan begrepet digital kompetanse har blitt til og utviklet i norsk skole fra 1980 til i dag. For å analysere dataene fra skoleinteressentene ble dataene kodet og kategorisert ved hjelp av den konstante komparative metoden. Resultatet inneholder relevante sitater som beskriver hvordan digital kompetanse er integrert i dagens skole og hvilke behov fremtidens skole har for digital kompetanse. Studien viser at det er behov for at elever ikke bare blir forbrukere av teknologi, men at de lærer å forstå dagens digitale teknologi. Denne forståelsen vil lære elever hvordan vårt digitaliserte samfunn henger sammen og hvilke konsekvenser teknologien har for den verden vi lever i. Derfor foreslår denne studien å rette fokuset mot teknologisk forståelse, et tidløst begrep som skal lære elever hvordan teknologien påvirker alt rundt oss.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og informatikk
dc.titleDigital kompetanse - En studie om begrepets fremtid i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel