Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLunder, Torgeir Berg
dc.date.accessioned2017-07-31T10:59:44Z
dc.date.available2017-07-31T10:59:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449556
dc.description.abstractPraksisfellesskap i form av fagnettverk har i de siste årene blitt vanligere å finne i bedrifter og organisasjoner over hele verden, og har ført med seg forskning som det kan være nyttig å ta i bruk for å få mest ut av hvert fagnettverk. Statens vegvesen har også i sine avdelinger brukt fagnettverk i større og større grad det siste tiåret, og i denne sammenhengen ble det en spennende utfordring å forske på. Hensikten med denne studien er å se på «Hvordan Statens vegvesen kan effektivisere sitt arbeid i fagnettverkene ved å utnytte samhandlingsverktøy fra CSCW-forskningen innen praksisfellesskap». Denne problemstillingen ble utforsket nærmere ved å se nærmere på tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke verktøyfunksjoner bør være tilstede i samhandlingsverktøy for praksisfellesskap? 2. Hvilke hindringer for samhandling finnes i forbindelse med praksisfellesskap? 3. Hvordan bør fagnettverkene organiseres for å oppnå god deltakelse? For å svare på disse forskningsspørsmålene ble det gjennomført en spørreundersøkelse med både kvalitative og kvantitative trekk, det ble sendt et kvalitativt spørreskjema og gjennomført observasjon av fagnettverk. Resultatene av datainnsamlingen viste at tidsbruk var den største hindringen for samhandling, og at mange av fagnettverkene ikke hadde hensiktsmessig organisering i forhold til måloppnåelser forventet av fagnettverket. Det ble funnet stor vilje til å dele kunnskap og idéer, og ingen av respondentene antydet at de ville bruke mindre tid på fagnettverkene sine fremover. I empiri ble det funnet prinsipper for verktøybruk, og disse ble sammen med datainnsamlingen til et sett med anbefalinger for hvordan Statens vegvesen burde utforme fagnettverkene sine.nb_NO
dc.description.abstractCommunities of practice in the shape of technical networks has in recent years become a more common sight in companies and organizations around the world, and have led to research that may be useful to garner the most from every technical network. The Norwegian Public Roads Administration (NPRA) has also used its technical networks increasingly this last decade, and therefore this topic became an exciting challenge to research. The purpose of this case study is to find out “How the Norwegian Public Roads Administration can work more efficiently in its technical networks by utilizing collaboration tools from CSCW research in communities of practice”. The problem statement was explored further by examining three research questions. 1. Which features should be present in a collaborative tool for communities of practice? 2. What obstacles to collaboration exists in a community of practice? 3. How should the technical networks be organized to achieve good participation? To answer these research questions, a questionnaire with both quantitative and qualitative features was sent out, along with a qualitative questionnaire form. Observations of the technical networks was also conducted. The results of the data collection in this study showed that time spent was the main obstacle to collaboration. Results also showed that many of the networks studied was not adequately organized. A great willingness to share knowledge and ideas was found, and none of the respondents suggested that they intended to spend less time on technical networks in the future. Earlier research had established guiding principles for use of collaboration tools, and along with data gathered in this study, this became a set of recommendations for how the NPRA should design its networks.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSamhandlingeverktøy og utfordringer i praksisfellesskap : en casestudie fra fagnettverk i Statens Vegvesennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel