Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLetting, Fridtjof Hegna
dc.date.accessioned2017-07-31T10:50:40Z
dc.date.available2017-07-31T10:50:40Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449555
dc.description.abstractHvordan studenter tar notater i forelesninger har en direkte relasjon til hvordan de presterer på eksamener. Den vanligste formen for studenter å ta notater på i forelesninger er individuelt, og dette viser seg være en lite effektiv metode. Studentene tilegner seg liten del av informasjonen som blir formidlet i forelesningen og notatene blir på langt nær så gode som de kan bli. I nyere tid har det blitt forsket på bruk av team for å ta notater sammen i forelesninger. Resultatene fra disse studiene tyder på at denne noteringsmetoden kan øke utbyttet til studenter fra forelesninger. Å ta notaer fra forelesninger i team er et relativt nytt konsept for læring og derfor bygger denne masteroppgaven videre på tidligere relevant forskning. Denne oppgaven har derfor følgende problemstilling: “Hvordan tilrettelegge for at studenter kan ta vellykkede notater i team i studiesituasjonen?”. Oppgaven diskuterer to sentrale temaer knyttet til problemstillingen: (1) Prosessen før og under notattakingen, og (2) hvilke kriterier verktøyet burde dekke. I denne studien har det vært fokus på studentenes egne opplevelser av disse temaene, og ikke hvordan studentene faktisk presterer. Gjennom en casestudie er det gjennomført kvalitative, semistrukturerte gruppeintervjuer for å samle inn data. Studien belyser at det det er en rekke faktorer som må tas hensyn til når det skal tilrettelegges for at studenter skal ta notater i team. Startfasen av samarbeidet er kritisk og resultatene viser at god veiledning er viktig for at teamene skal lykkes. Denne veiledningen kan bestå av å sette sammen team, gi studentene forslag til noteringsstrategier, og opplyse om mulige fallgruver. Videre belyser studien at det er svært viktig at verktøyet tillater studentene å se hvem som gjør hva og hvor, i sanntid. Med andre ord tyder resultatene på at verktøyet som skal brukes må kunne gi studenter god situasjonsforståelse (awareness) for at noteringsmetoden skal bli effektiv og lønnsom. Resultatene fra denne masteroppgaven er ikke gjeldene for kun NTNU, da de belyser viktige faktorer for teamarbeid i studiesituasjonen. Andre universiteter og høyskoler som ønsker å undersøke noteringsmetoden kan dra nytte av å lese denne oppgaven, spesielt de med studieprogrammer med mye samhandling og teamarbeid.nb_NO
dc.description.abstractHow students takes notes in lectures have a direct relation to how they perform on exams. The most common form for students to take notes in lectures is individually, and this proves to be an ineffective approach. Students attain a small part of the information conveyed in lectures, which affect the quality of note taking. In recent years, there has been research on the use of teams to take notes together in lectures. The results of these studies indicate that this approach can increase the benefits students attain from lectures. Note taking in teams is a relatively new concept and this thesis adds further insight to previous research. The overall research question for this thesis is “How to enable students to take successful notes in teams in the study situation?” The study discusses two key themes related to the issue: (1) The process before and during note taking, and (2) the criteria the groupware should cover. The focus was to study the students' own experiences, and students’ performances on exams. A qualitative method was used to collect data through semi-structured group interviews. The study highlights factors that need to be considered when arranging for note taking in teams. The start-up phase of the collaboration is critical and the results show that good guidance is important for the teams to succeed. The guidance should include putting teams together, give them suggestions about note taking strategies, and spread awareness about possible pitfalls. Further, the study emphasizes the importance of transparency in groupware that allows students to see note changes in real time. The results suggest that groupware must support student awareness to ensure an effective and useful note taking method. The results in this thesis are not applicable only to NTNU. They highlight important general success factors for note taking in teams. Other universities and colleges that wish to learn about efficient note taking methods may benefit from reading this report.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDigitale samhandlingsverktøy som suksessfaktor : en casestudie om notattaking i teamnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel