Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKavli, Lars Erik
dc.date.accessioned2017-07-31T10:11:10Z
dc.date.available2017-07-31T10:11:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449549
dc.description.abstractDen teknologiske utviklingen har de siste tiårene ført til store endringer i næringsliv og kompetanseheving. Økt tilgang til Internett har gjort bedrifter i stand til å utveksle informasjon og data uavhengig av geografisk beliggenhet. Dette har gjort at opplæring av ansatte kan utføres med elektroniske læremidler. Denne studien belyser viktige faktorer for tilretteleggelse av nettbasert læring, slik at ansatte motiveres og oppnår ønskede læringsutbytter. Målet med studien var å vise hvordan et læringsmiljø med e-læring påvirker og påvirkes av motivasjon. Litteraturen om e-læring belyser flere utfordringer knyttet til optimale læringsmiljøer. Læringsressurser på Internett bør være tilgjengelige når og hvor som helst, og ha utforming og virkemilder som støtter blandede læremetoder. Tilretteleggelse og gjennomføring av e-kurs bør følges opp og veiledes kontinuerlig av opplæringsansvarlige, samt ha god toveis kommunikasjon for tilbakemeldinger. Kursdeltakere i e-læring har ofte ulik interesse for tema i opplæringen, noe som gjør det viktig å fokusere på motivasjon. Opplæringsansvarlige bør lære å kjenne sine kursdeltakere for å påvirke læringsinnsats med ytre eller indre motivasjonsfaktorer. For å besvare problemstillingen «Hva er viktig for at et læringsmiljø skal være tilrettelagt nettbasert læring?» ble kvalitativ metode brukt for å samle inn data. Det ble samlet inn gjennom e-postintervjuer med butikksjefer og ekspeditører i butikkjeden AS Vinmonopolet. Studien belyser områder bedrifter bør fokusere på for å sikre gode læringsutbytter med nettbasert læring. E-kurs i læringssystemer bør ha virkemilder og design som støtter ulike pedagogiske behov. Kommunikasjon og kunnskapsdeling er viktige aktiviteter parallelt med ekurs. Ansvarlige bør forsøke å motivere kursdeltakere gjennom interaksjon og god oppfølging. Folk lærer på ulike måter, og fleksibel tilretteleggelse i opplæringsprosesser virker å være sentralt for å oppnå ønskede læringsutbytter. Studien identifiserer ulike faktorer for å lykkes med nettbasert læring. Konklusjoner i studien er på ingen måte kun gjeldende for Vinmonopolet. Bedrifter som benytter, eller ønsker å ta i bruk, e-læring kan ha nytte av å lese denne rapporten. Resultatene belyser erfaringer med elæring som kan være interessante for andre aktører innen faghandel, salg eller andre virksomheter hvor ansattopplæring er viktig for omdømme og konkurransedyktighetnb_NO
dc.description.abstractTechnological developments have led to profound changes in businesses and their competency in recent decades. Increased access to the Internet has enabled companies to exchange information and data seamlessly, regardless of locations. This has created possibilities to train employees with electronic learning resources. This study highlights important factors for facilitating online training, to keep employees motivated and assure desired learning outcomes. The aim of the study was to reveal how an e-learning learning environment affects and is influenced by motivation. The literature on e-learning highlights several challenges related to optimal learning environments. Learning resources on the Internet should be available whenever and anywhere, and have design and features to support mixed learning methods. The organization and implementation of e-courses should be followed up and supervised continuously by trainers, as well as supporting a good two-way communication method for feedback. Course participants often have different interests in course topics, which makes it important to focus on motivation. Educators should learn to know their course participants to influence learning efforts with external or internal motivational factors. The thesis question in this report is "What is needed for a learning environment to be most optimally organized for online learning?" A qualitative method was used to collect data through e-mail interviews with shop managers and sales representatives in the AS Vinmonopolet retail chain. The study highlights areas businesses should focus on to ensure good learning outcomes with online training. E-courses in learning systems should have functional sources and designs that support different educational needs. Communication and knowledge sharing are important activities in parallel with e-courses. Trainers should try to motivate course participants through interaction and good follow-up. People learn in different ways, and flexible organization in training processes seems to be central to achieving desired learning outcomes. The study identifies different factors to succeed in online training. Conclusions in the study are by no means applicable only to AS Vinmonopolet. Companies that use, or wish to use, elearning may benefit from reading this report. The results highlight experiences of e-learning that may be of interest to other agents in trade, sales or other businesses where employee training is important for reputation and competitiveness.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLæringsmiljøer med nettbasert læring : En casestudie av ansattopplæring i AS Vinmonopoletnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel