Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Hanne Rodahl
dc.date.accessioned2017-07-31T10:03:14Z
dc.date.available2017-07-31T10:03:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2449547
dc.description.abstractDigitalisering har nådd de fleste bransjer, og kan sies å være en del av kjernevirksomheten for flere. I denne studien vil en bransje som inntil nå har vært «skjermet» for nye måter å utnytte teknologi på studeres. Hensikten er først å finne ut hvordan bransjen kan klargjøres for implementering av ny teknologi. Neste steg er å utforske hvordan teknologien kan benyttes på best mulig måte. Samhandling- og kunnskapsdelingssystemer er sentrale og vil være i fokus i denne studien. Innenfor denne casen eksisterer det et allianseselskap som skal tilrettelegge for de teknologiske endringene, gjerne kalt digitalisering som en fellesbetegnelse. Økt digitalisering er en nødvendighet for bransjen de neste fem årene. Allianseselskapet eies av 47 selskaper i et AS. Selskapet skal tilrettelegge for implementering av et samhandlingssystem på tvers av de 47 selskapene. Denne oppgaven vil prøve å legge opp til anbefalinger for hvordan gå frem for å få gjennomført en slik teknologiimplementasjon, med fokus på forarbeidet. Oppgaven er en casestudie med kvalitativ forskning som utgangspunkt. Det er brukt forskningsmetoder som dybdeintervju, observasjon og dokumentstudier for å få grunnleggende innsikt i hvordan alliansen og eierselskapene opererer, samt deres oppfatning og konsekvens av digitaliseringen. Dybdeintervjuene er gjennomført hos både alliansen og eierselskapene, samt prosjektgruppen for samhandlingssystemet. Det er observert informasjonsmøte hvor prosjektet ble lagt frem og det er gjort feltstudier under hele studien innenfor allianseselskapet. Dokumenter angående selskapene, prosjektet og rapporteringer er brukt som en støtte for forståelsen av situasjonen. Det kommer frem fra funnene at det må fokuseres på menneskene som skal benytte den teknologiske innovasjonen. Implementering av teknologi krever endringsledelse, noe som stiller krav til et forarbeid som fokuserer på dette. En vellykket endring krever klare mål, som brukerne av teknologien både forstår og aksepterer. Studien identifiserer flere faktorer for hvordan å komme frem til denne aksepten, ved hjelp av blant annet motivasjon, fokus på organisasjonskultur og et felles vokabular innenfor organisasjonen som endres. Studien omfatter også situasjonen etter implementering av ny teknologi. Det avdekkes at prosedyrer må skapes slik at systemet brukes på korrekt måte. Arbeidsmetodikken må være robust slik at den følger oppdateringen av teknologien i et parallelt mønster. Alle anbefalingene sammenfattes i slutten av denne studien. De presenteres med bakgrunn i resultatene av forskningen og er videre støttet på faglitteraturens grunnlag.nb_NO
dc.description.abstractDigitalization has reached most industries, and can be said to be part of the core business for many. This study examines an industry that has so far been "shielded" from new ways of utilizing technology. The first objective is to find out how the industry can be prepared for the implementation of new technology. The next stage is to explore optimal ways of using the new technology. Collaboration and knowledge sharing systems are central in this Study. In this case, an alliance company will facilitate technological changes for its owners, these changes are often called digitalization as a generic term. Increased digitalization is inevitable for the industry in the next five years. The alliance company is owned by 47 companies in the industry through a limited corporation. The company will facilitate the implementation of a collaboration system across the 47 companies. This study will try to make recommendations for how to proceed with such a large technology implementation, focusing on the preparation. The project is a case study with qualitative research as a base. Research methods such as indepth interviews, observation and document studies have been used to gain basic insights into how the alliance and the companies which own the alliance operate, as well as their perception and the consequences of digitalization. The in-depth interviews have been conducted at both the alliance and the owners’ companies, the project group for the collaboration system also took place at these locations. An information meeting took place where the project was presented and field studies have been conducted throughout the study within the alliance company. Documents concerning the companies, the project and reports are used as to support an understanding of the situation. It is apparent from the findings in the study that the people who will use the technological innovation need the most focus. Implementation of technology requires change management, which creates a requirement for a preparation process that focuses on this. A successful change requires clear goals, which the users of the technology both understand and accept. The study identifies several factors for how to reach this acceptance, including motivation, a focus on organizational culture and a common vocabulary within the organization that evolves. The study also comprises the situation after the implementation of the new technology. It is shown that procedures must be created so that the system is used correctly. The mode of operation must be robust to ensure it follows the technological evolution in parallel. All recommendations are summarized at the end of this study. They are presented based on the results of the research and are further supported by the literature.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleImplementasjon av samhandlingsteknologi på tvers av organisasjoner : Erfaringer fra en casestudienb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel