Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Anders-Petter
dc.contributor.authorBendiksen, Helene
dc.date.accessioned2017-07-18T14:00:38Z
dc.date.available2017-07-18T14:00:38Z
dc.date.created2017-06-01
dc.date.issued2017
dc.identifierntnudaim:18114
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2448933
dc.description.abstractI 2016 ble vi introdusert for falske nyheter i forbindelse med den amerikanske valgkampen. Dette begrepet har fått mye oppmerksomhet i mediene, og det var ikke overraskende at fenomenet fant veien til sosiale medier. Sosiale medier har de siste årene etablert seg som et fremtredende kommunikasjonsmiddel i dagens samfunn, og har utviklet seg fra å være et sted for publisering til et sted for deltagelse. Dette muliggjør i dag utveksling av brukergenerert innhold, som kan deles og spres med andre brukere over internett. Problemene dukker opp når offentlig informasjon deles, og brukere, medier og politikere omtaler alt de ikke liker som falske nyheter. Ingen tar på seg ansvaret for konstrueringen av falske nyheter, noe som driver frem et behov for å få kartlagt hvordan disse utfordringene burde løses. Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke om interaksjonsdesign kan brukes til å problematisere konstrueringen av falske nyheter på den sosial plattformen Facebook. Gjennom spørreundersøkelser har studien fått innblikk i brukeres tanker rundt falske nyheter og hvordan de ser på sin egen rolle i konstrueringen av disse. Videre har studiet gjennom intervjuer fått dypere innsikt i hvordan interaksjonsdesignere kan bidra til at brukere får et mer kritisk perspektiv på den informasjon de leser og omgir seg med. I tillegg har det blitt gjennomført brukertester som har resultert i en Facebook-side, som gjennom et forsøk ønsket å problematisere og skape diskusjon rundt falske nyheter. Ved å kombinere interaksjonsdesign med sosiale medier, har man i denne oppgaven fått en forståelse av fenomenet falske nyheter, utfordringene man står overfor, og eventuelle mulige måter å løse disse på. Funnene viser at falske nyheter er et reelt problem i dag og er noe som brukere opplever som skremmende. Ansvaret for konstrueringen av falske nyheter kan fordeles blant flere parter, og resultatene viser derfor at det må et kollektivt samarbeid til mellom disse for å bekjempe de falske nyhetene. I tillegg viser resultatene at interaksjonsdesign som fagfelt kan bidra til å bekjempe falske nyheter ved å designe for troverdighet. Disse funnene kan bidrar til å vise at interaksjonsdesign er et fleksibelt fagfelt som kan kombineres med ulike temaer, og løse problemene deretter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectInteraksjonsdesign
dc.titleFra ekte til falsk - Hvordan interaksjonsdesign kan bidra til å problematisere konstrueringen av falske nyheter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel