dc.contributor.advisor | Andersen, Britt | nb_NO |
dc.contributor.author | Talgø, Veronica | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:10:09Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:10:09Z | |
dc.date.created | 2014-09-25 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 749852 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/244414 | |
dc.description.abstract | Denne mastergraden er en intertekstuell og fortelleteknisk analyse av J. M. Coetzees Disgrace. Romanen forholder seg nært til et Sør-Afrika kort tid etter oppløsningen av apartheid. Den har blitt lest realistisk, og har blitt kraftig kritisert for å fremstille en pågående rasisme i Sør-Afrika. Denne avhandlingen leser romanen som en postmoderne tekst og bruker Gerrard Genette sine teorier om transtekstualitet for å vise hvor omfattende leken med litteratur er i Disgrace. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for språk og litteratur | nb_NO |
dc.subject | Coetzee | no_NO |
dc.subject | Disgrace | no_NO |
dc.subject | Sør-Afrika | no_NO |
dc.subject | intertekstualitet | no_NO |
dc.subject | Lord Byron | no_NO |
dc.subject | voldtekt | no_NO |
dc.title | "A great deceiver and a self-deceiver": Fortellerteknikk og intertekstualitet i J.M.Coetzees Disgrace | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 105 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for språk og litteratur | nb_NO |