Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGravrok, Marte
dc.date.accessioned2017-05-23T12:30:22Z
dc.date.available2017-05-23T12:30:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2443334
dc.description.abstractI bakgrunnen for masteroppgaven ”Kropp og sanser i læreplan og skolepraksis” ligger et ønske om å lære mer om hvordan lærere reflekterer overkropp og sanser som en tilgang til kunnskap. Jeg ville undersøke om, og hvordan, de tilrettelegger for læring gjennom kropp og sanser. Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan legger et utvalg lærere til rette for bruk av kropp og sanser i undervisningen på mellomtrinnet innenfor rammene av læreplanen for Kunnskapsløftet (2006)?. Valget av metoder for å utforske denne problemstillingen falt på en metodetriangulering; innholdsanalyse av læreplanen for Kunnskapsløftet (2006), gruppeintervju med lærere og observasjon av lærere. Som et resultat av studien, er det mulig å konkludere med at læreplanen (Kunnskapsløftet 2006) inneholder en relativt stor mengde formuleringer og mål som inkluderer en forståelse av kroppen og sansene, og at den generelle delen av læreplanen fokuserer mer på dette enn de spesifikke fagdelene. Studien genererer aspekter som kan tolkes i retning av at lærerne gjør hva læreplanen forventer av dem i forhold til kropp og sanser i de spesifikke fagdelene, men at det virker som at den generelle delen, som er grunnlaget for hele læreplanen, blir litt glemt. Fokuset er i stedet på kompetansemålene som er beskrevet i fagdelene. Lærerne artikulerer, i varierende grad, gjennom metoder for intervjuer og observasjoner hvordan de gjør bruk av kroppen og sansene i læringsprosesser. Det bør påpekes at observasjonene i dette prosjektet ble gjennomført i såkalte teorifag, men i intervjuet var lærere som underviste i alle fag, også de mer praktiske fag, representert. Det er opp til lærerne hvordan de tolkerlæreplanen, men deres syn på hvordan de forstår verdien av kroppen og sansene som en del av læringsprosessene, er avgjørende for hvordan de gjør bruk av kroppslige og sanselige tilnærminger til læring i deres undervisning. En hovedkonklusjon i studien er at på grunn av det faktum at den generelle delen av læreplanen bør være grunnlaget for alle fag, er mulighetene for å gjøre bruk av kroppslige og sanselige tilnærminger til læreprosesser store, og kan brukes enda mer av lærerne i deres praktiske undervisning, uavhengig av det spesifikke undervisningsfaget.nb_NO
dc.description.abstractIn the background for the master thesis "Body and senses in the curriculum and school practice" is a desire to find out how the teachers reflects on the position and value of the body and the senses in school children’s learning proccesses. I wanted to find out how teachers reflect on the valueof the body and the senses in school, and whether, and how, they make a use of bodily and/or sensory based approaches to learning. The research question for the master thesis is: How does a selection of teachersunderstand and make use of the body and senses in teaching middle school classes in the context of the curriculum (Kunnskapsløftet 2006)?. The choice of methods to explore this issue makes up a triangulation; a content analysis of the national Norwegian curriculum (Kunnskapsløftet 2006), group interviews with a selection of teachers and observations of the same teachers. As a result of the study, it is possible to conclude that the curriculum (Kunnskapsløftet 2006) contains a relatively large amount of formulations and aims that include an appreciation of the body and the senses, and that the general part of the curriculum focuses more on this than the specific subject parts. The study generates aspectsthat can be interpreted in the direction of that the teachers do what the curriculum expects of them in relation to the body and senses in the specific subject parts, but that it seems that the general part, which is the foundation for the whole curriculum, gets a bit forgotten. The focus is, instead, on the competence objectives wich are described in the subject parts. The teachers, in varying degree, through the methods of interview sand observations articulated how they make use of the body and senses in learning processes. It should be pointed out that in this project observations were conducted in so called academic subjects, but in the interview teachers who taught all subjects, also the more practical subjects, were represented. It is up to teachers how they do interpret the curriculum, but their views on how they understand the value of the body and the senses as part of learning processes, are decisive for how they make use of bodily and sensory based approaches to learning in their teaching. One main conclusion of the study is that because of the fact that the general part of the curriculum should be the foundation of all the subjects, the possibilities for making use of bodily and sensory based approaches to learning processes are large and could be used even more by teachers in their practical teaching, regardless of the specific subject taught.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKropp og sanser i læreplan og skolepraksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatternb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel