En enhetsskole for alle? - Ungdomsskolelæreres møte med de naturfaglig sterke elevene
Master thesis

View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3975]
Abstract
Studien tar for seg ungdomsskolelæreres møte med de naturfagssterke elevene. Vi ser nærmere på hvilke elever som defineres som naturfagssterke og hva som kjennetegner dem, hvilke rettigheter de har, hvilke skolerammer de må forholde seg til, konsekvenser av å ikke møte disse elevene på en god måte, identifiserings- og kartleggingsmetoder og måter å tilrettelegge undervisningen til sterke elever på. Studien ser nærmere på et utvalg naturfagslærere i ungdomsskolen og deres tanker, refleksjoner, opplevelser og erfaringer med de naturfagssterke elevene. Prosjektet baserer seg på en fenomenologisk undersøkelse der empirien er tuftet på syv lærerintervju av lærere med solid naturfaglig bakgrunn, samt interesse for faget. Intervjuene er gjennomført ansikt til ansikt, med utgangspunkt i en semistrukturert intervjuguide. Intervjuguiden er bygd opp rundt fem forskerspørsmål som fokuserer på lærernes forståelse av hvem de sterke elevene er, lærernes erfaringer med å kartlegge elevene, utfordringer de opplever ved tilretteleggingen, tiltak de har gjennomført og muligheter de ser for forbedring av praksis. Studiens resultater viser at lærernes møte med de sterke elevene er et sammensatt fenomen. De opplever flere utfordringer som i hovedsak er knyttet til mangel på tid, mangel på ressurser, manglende fokus på naturfag og sterke elever og manglende kunnskaper om hvordan de kan kartlegge og tilrettelegge for disse elevene. Lærerne prøver så godt de kan, og de har en vilje som vitner om at de ønsker å få til en god undervisning tilde naturfagssterke elevene. Møtet er med andre ord preget av mange utfordringer og mye frustrasjon over at de føler at de kommer til kort i forhold til tilretteleggingen. Samtidig nevner lærerne flere eksempler på elever de har klart å hjelpe, og viser en tydelig stolthet og glede over dette. Studiens resultater gir grunnlag for å konkludere med at lærerne opplever møtet med de sterke elevene som utfordrende på flere områder. Samtidig klarer de å nå visse enkeltelever som de opplever som utpreget naturfagssterke. Lærerne må gjøre dette på sine egne premisser og ut ifra sin egen kunnskap og forståelse. Opplevelsen til lærerne er med andre ord veldig sammensatt, men flere av dem ser mulige fremtidige løsninger som kan hjelpe dem godt på vei mot en bedre tilrettelegging for de sterke elevene i naturfag.