"Selvfølgelig googler vi, alle googler jo!" - En kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers søkepraksis på Internett
Master thesis
View/ Open
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
Abstract
Internettets fremvekst i dagens samfunn påvirker hverdagslivet vårt i større og større grad. Dette gjenspeiler seg i skolen, noe som er spesielt tydeliggjort i Kunnskapsløftet. Her er bruken av digitale verktøy fastsatt som en grunnleggende ferdighet i alle fag. Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan den digitale dimensjonen blir vektlagt i skolen i dag, gjennom en kvalitativ undersøkelse av ungdomsskoleelevers søkepraksis på Internett knyttet til forkunnskaper og interesse til et emne. Det empiriske materialet er basert på gruppesamtaler, intervjuer og observasjoner av fjorten 9. trinnselever. Oppgavenes problemstilling er:
Hva er sammenhengen mellom elevers søkepraksis på Internett og deres forkunnskaper og interesse om emnet?
Videre ble det utformet tre forskningsspørsmål, for å bryte ned problemstillingen i ulike deler.
1.”Hvordan er ungdomsskoleelevers søkepraksis på Internett når de får søke etter informasjon i fri flyt uten retningslinjer?”
2.”Hvordan foregår ungdomsskoleelevers søkepraksis på Internett med veiledning og retningslinjer fra læreren?”
3.”Hvordan er elevers søkepraksis på Internett når de søker etter informasjon om et emnet de har forkunnskaper og interesse om?”
Resultatene fra undersøkelsene viser at det er en klar sammenheng mellom elevenes søkepraksis på internett og deres forkunnskaper og interesse innenfor et bestemt emnet. I tillegg spiller lærerens rolle og oppgavene elevene arbeider med inn på elevenes søkeprosess. Kravene som stilles til elevene i arbeid med nettbaserte læringsressurser har altså innvirkning på elevenes resultater. Til slutt viser resultatene mine at det er en stor avstand mellom skolens og elevenes forståelse av hva internett innebærer og hva slags kunnskap som i denne sammenheng skal bli verdsatt.