dc.contributor.author | Haugdal, Ragnhild | |
dc.date.accessioned | 2017-05-15T07:24:46Z | |
dc.date.available | 2017-05-15T07:24:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2442450 | |
dc.description.abstract | I denne studien presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative
intervjuer med lærere og rektorer ved tre videregående skoler i Norge. Et overordnet
tema i oppgaven har vært hvordan minoritetselevers kulturelle kompetanse verdsettes
og brukes som utgangspunkt for undervisning i samfunnsfag. Bakgrunnen for at jeg
har valgt dette som tema, er at jeg gjennom studier og praksis i skolen har fattet en
interesse for hvordan skoler og lærere møter kulturelt mangfold. Dette har resultert i
følgende problemstilling og forskningsspørsmål: I hvilken grad bruker lærere
minoritetselevers kulturelle kompetanse som faglig ressurs i samfunnsfaget, og
hvordan samsvarer nasjonale intensjoner med realiteten i skolen?
For å belyse dette har jeg formulert tre forskningsspørsmål.
• Hvilke intensjoner blir synliggjort gjennom nasjonale dokumenter i forhold
bruk av flerkulturell kompetanse?
• Hvordan tolker skoleledelsen på videregående skoler retningslinjer og
intensjoner fra nasjonale dokumenter, og hvordan preger dette skolens
praksis?
• Hvordan benytter samfunnsfagslærere seg av flerkulturell kompetanse i
samfunnsfaget?
Funnene i denne oppgaven viser at skolene har forskjellige strategier i møte med
kulturelt mangfold. Skolen som har lengst erfaring, og flest minoritetselever, har i
større grad satset på å utvikle tilbud rettet mot minoritetselever. Den flerkulturelle
situasjonen har i større grad bidratt til organiserte diskusjoner rundt utfordringer, og
til kompetanseutvikling på feltet. De to andre skolene er i en startfase i forbindelse
med flerkulturelt arbeid, og det har i liten grad vært en organisert utvikling på dette
feltet. Dette ser ut til å påvirke lærernes praksis, da de har forskjellige innstillinger og
strategier i møte med kulturelt mangfold. Mens noen bruker kulturell kompetanse som
en ressurs i samfunnsfaget, viser undersøkelsen at andre lærere har en mer
problemorientert praksis. | nb_NO |
dc.description.abstract | This paper presents an empirical research study, based on qualitative interviews with
teachers and principals at three secondary schools in Norway. A theme of the thesis
has been how minority students' cultural competence is valued and used as a basis for
teaching social studies. The reason why I have chosen this topic is mainly because I
through study and practice in schools have taken an interest in how schools and
teachers work with cultural diversity. This has resulted in the following research
questions: How do teachers use minority students' cultural competence as a
resource in social studies, and how does national intentions match with reality in
school?
To illustrate this I have formulated three other research questions.
• What intentions are made visible through national documents use of
multicultural competence?
• What do the principals of the schools think about policies and intentions in
national documents, and how does this affect school practice?
• How do teachers in social studies use multicultural competence as a resource?
The findings in this study show that schools have different strategies in connection
with cultural diversity. The school witch have the longest experience and most
minority students, has focused a lot on developing courses aimed at minority students.
The multicultural situation has contributed to organized discussions around the topic.
The other two schools are in an early phase when it comes to multi-cultural work, and
there has rarely been an organized development in the schools. This seems to affect
teachers' practices, as they have different preferences and strategies when they work
with cultural diversity. While some use cultural competence as a resource in social
studies, the study shows that other teachers have a more problem-oriented practice. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | Kulturelt mangfold i skolen - ressurs eller problem? - En kvalitativ studie av skoleledere og samfunnsfagslærere i den flerkulturelle skolen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |