Ringvirkninger - Hvordan beskrives det didaktiske grepet "Ring" i Steinerpedagogikken i lys av estetisk erfaring og læring for livet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2442149Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3818]
Sammendrag
«Ringvirkninger» er en etnografisk undersøkelse som tar for seg «Ring» som didaktisk verktøy i Steinerpedagogikken. Begrepene estetisk erfaring og læring for livet står sentralt i masteroppgaven. Disse begrepene blir sett i kontekst av hvilke didaktiske grep som blir brukt i Steinerpedagogikken, å bli sett for den man er, og overføringsverdi til andre pedagogiske retninger. Masteroppgaven presenterer en empirisk forskningsundersøkelse foretatt ved en Steinerbarnehage og –skole. Teamet er estetisk erfaring og læring for livet og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan beskrives det didaktiske grepet «Ring» i Steinerpedagogikken i lys av estetisk erfaring og læring for livet. For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført observasjon, intervju og verkstedarbeid med barnehagebarn, elever, pedagoger og lærere, hvor Ringens betydning som didaktisk verktøy i Steinerpedagogikken ble utforsket. Gjennom å belyse estetisk erfaring og læring for livet, er det sett på flere sider ved Ring. Fokuset har vært på hvordan Ring utøves, hvordan deltagerne oppfatter Ring, overføringsverdier til samfunnet og tidligere elevers minner og refleksjoner omkring praksis med Ring.
Resultatet av undesøkelsen viser at Ring er et egnet didaktisk verktøy til å fremme læring og estetisk erfaring. Det er allikevel ikke uproblematisk å bruke Ring i forhold til deltagerne, og det er mange elementer som skal på plass før Ring blir et velegnet verktøy for å fremme kompetansemål og sosial læring. Ring har overføringsverdi til andre arenaer gjennom at den har et allmennyttig formål og er lite ressurskrevende å utføre. Ved å være en kontinuitetsbærer for estetisk erfaring og et verktøy for å samle seg i en fragmentert hverdag, har Ring en samfunnsverdi. «Ringvirkninger» is an ethnographic study that focuses on"Ring" in Waldorf pedagogy as a didactic tool. The concepts of education and learning for life is central to the task, and this is seen in the context of what strategies are used, the foundation, acknowledge the childand transferable to other educational directions. The thesis presents an empirical research study undertaken by waldorf kindergarten and -school. The focus has been on formation and learning for life and is based on the following research question: How is the didactic concept "Ring" in Steinerpedagogy described in context of aesthetic experience and learning for life? To illustrate the research question, observation, interviews and workshops with children in kindergarten, pupils, educators and teachers together search for the qualityof the Ring as a didactic tool in Waldorf pedagogy. By illuminating education and learning for life, it was looked upon several aspects of the Ring. The focus has been how the Ringis performed, how participants perceive Ring, transfer assets to the community and former students' memories and reflections on practice with Ring.
The result of the study show that Ring is a suitable didactic tool to promote learning and formation. However, it is not unproblematic to use it in relation to the participants, and many elements need to be in place before the Ring becomes a suitable tool for promoting proficiency and social learning. The Ring has a transfer value to other venues throughout it has a purpose of public benefit and is very resource intensive to perform. Community value of the Ring is by being a continuity carrier for cultural education anda tool to accumulate in a fragmented life has Ring a social value.