Teknologi i skolen, gjøre eller forstå? - En kvantitativ studie om elevers forståelse av, deres interesser for, og holdninger til teknologi
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2442146Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Sammendrag
Fagområdet teknologi har korte tradisjoner i den norske grunnskolen. Hovedområdet teknologi og design i naturfaget ble et obligatorisk emne med LK06, valgfaget Teknologi i praksis ble innført på ungdomstrinnet høsten 2012. I denne oppgaven er det undersøkt hva elevene forbinder med teknologi, hvilke holdninger til, og interesse de har for teknologi, og hva som kjennetegner elevene som velgervalgfaget Teknologi i praksis. Dette er en kvantitativstudie og datamaterialet er et resultat av en spørreskjemaundersøkelse. Utvalget i undersøkelsen består av 111 elever fra tre skoler i Trondheim kommune. 52 elever har, eller har hatt, valgfaget Teknologi i praksis (TiP-elever), og 59 elever har ikke det (ikke-TiP-elever). Studien har vist at det er små forskjeller mellom hva TiP-elevene og ikke-TiP-elevene forbinder med teknologi. I tillegg har det vist seg at elevene stort sett forbinder teknologi med strøm, elektrisitet, data og pc og eksempler innenfor det teknologiske området IT. Med bakgrunn i funn gjort i denne studien stilles det spørsmål til hvilke kunnskaper grunnopplæringen i fagområdet teknologi bør legge vekt på. The technology subject has short traditions in the Norwegian primary school. The main area, technology and design in the natural science curriculum, became a mandatory subject with LK06. The elective course Technology in practice was introduced in secondary schools in autumn 2012. This Master Thesis examines what the primary school pupils associate with technology, and their attitudes and interests they have in technology. In addition this Master Thesis tries to examine characteristics of pupilswho choose the elective course Technology in practice. This is a quantitative study and the data is the result of a survey. The sample of the survey consists of 111 pupils from three different schools in Trondheim municipality. 52 pupils have, or have had, the elective course Technology in practice (TiP-pupils), 59 students have not (non-TiP-pupils). This study has found insignificant differences between what TiP-students and non-TiP-students associate with technology. In addition, it was found that the students generally associate technology with power, electricity, computers and examples within the technological field of IT. Based on the findings done in this study, questions are asked to what knowledge basic education in the field of technology should emphasize.