Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLyngstad, Thea Kvam
dc.date.accessioned2017-05-10T08:22:16Z
dc.date.available2017-05-10T08:22:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2442104
dc.description.abstractI denne studien har jeg beskrevet og fortolket tre minoritetsspråklige barns kroppslige utrykk i musicking-samlinger i barnehagen. Stadig økende migrasjon bidrar til et mer mangfoldig samfunn. Barnehagen er en arena hvor barna skal oppleve inkludering og tilhørighet. Hensikten med studien er å få mer kunnskap om musicking som redskap i møtet med de minoritetsspråklige barnehagebarna og gjennom dette bidra med forskning på et felt som det er forsket relativt lite på tidligere. Slik kan studien kanskje bidra til å styrke kunstfagenes posisjon i barnehagene. Problemstillingen i denne studien er: Hva uttrykker tre minoritetsspråklige fireåringer kroppslig i musicking-samling i barnehagen? Prosjektet er en kvalitativ studie hvor empirien er samlet gjennom ti musicking-samlinger med bruk av observasjon, forskerlogg, samt intervju med pedagogisk leder ved avdelinga. Barnehagen har høy representasjon av minoritetsspråklige barn, og er valgt ut i samråd med barnehagekontoret i kommunen. Fortolkning og koding av materialet har resultert i fire kategorier for barnas kroppslige uttrykk. Musicking-samlingene inneholder aktiviteter som sang, dans, lytting, spilling og improvisasjon. I møtet med disse aktivitetene uttrykker barna trygghet, tilhørighet, glede og nonverbal kommunikasjon. Samlingene gir de minoritetsspråklige barna positive opplevelser og erfaringer. Kanskje kan musicking-samlingene være en vei mot barnehagenes mål om inkluderingog tilhørighet i barnehagen.nb_NO
dc.description.abstractWith this study I have described and interpreted the bodily expressions given by three minority language-speakingchildren, during kindergarten musicking sessions. Ever increasing migration contributes towards a more diverse society. The kindergarten is a space where the children are meant to feel inclusion and belonging. The purpose of the study is to gain more knowledge about musicking as a tool to accomodate the children speaking minority languages and in this way to contribute to field which has been subject to little previous research. With this, the study might contribute towards strengthening the position of the arts in kindergartens. The problem addressed in this study is as follows: What bodily expressions do three minority language four-year-olds show during musicking sessions in kindergarten? This project is a qualitative study where the empiric data has been collected through the use of observation, research log and interviews with the educational leader at the nursery department over the course of ten musicking sessions. The kindergarten in question has a dense representation of children speaking minority languages, and has been picked after consultation with the municipal kindergarten office. Interpretation and encoding of the gathered material has resulted in four different categoriesfor the children's bodily expressions. The musicking sessions encompass different activities, such as singing, dancing, listening, playing and improvisation. During their encounters with these activities, the children express safety, belonging, joy and non-verbal communication. The sessions provide positive experiences for the minority language children. Musicking sessions might be a path towards the kindergartens' ambition of inclusion and belonging in the kindergarten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMusicking i et mangfoldig miljø - Tre minoritetsspråklige fireåringers kroppslige uttrykk i musicking-samlinger i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel