Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeraand, Arve
dc.date.accessioned2017-04-24T12:43:30Z
dc.date.available2017-04-24T12:43:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440545
dc.description.abstractStudiens problemstilling forsøker å gi svar på hvordan læring skjer på verkstedet og på hvilken måte min undervisningspraksis påvirker dette. Det vil være av interesse å kartlegge fenomenet og rette et større fokus på de utfordringer som ligger til opplæringsaktiviteten på verkstedet. Innenfor de felles programfagene produksjon og prosjekt til fordypning(PTF) på det yrkesfaglige utdanningsprogrammet bygg og anleggsteknikkvg1, forgår i hovedsak all opplæring på verkstedet. Skolens strategi for gjennomføring av PTF kan i enkelte tilfeller føre til at deler av opplæringen foregår i bedrift. Oppgaven er en kvalitativ studie. Det ble gjort dybdeintervju med 5 vg1-elever i ferd med å avslutte sitt første år i videregående skole ved det yrkesfaglige utdanningsprogrammet bygg og anleggsteknikk. Som utgangspunkt for intervjuene ble det brukt intervjuguide med tema som skulle drøftes i intervjuene. Intervjuanalysen er gjort ut fra en ad –hoc bruk av ulike analysemetoder for å fremskaffe en meningsgenerering fra datamaterialet. Det innebærer en bruk av ulike teknikker og et samspill mellom disse. Målet med undersøkelsen var ikke universalitet, representativitet eller generalisering, men heller å kretse rundt et fenomen, få dypere innsikt og finne meninger gjennom elevenes egne opplevelser. Resultatene viser at elever med mål om en yrkeskarriere innenfor byggebransjen og et klart bilde av veien frem, haren atferd på verkstedet som fremmer utvikling og læring av yrkesfaglige ferdigheter og kunnskaper. Hvordan opplæringen er organisert spiller mindre rolle, opplæringens organisering synliggjøres i kapittel 2. Studien viser også at elever i denne kategorien har positive holdninger til egen skolegang, lite fravær, god innsats og et reelt ønske om faglig progresjon som kommer tydelig til syne i elevens atferd. Elever med mål som ikke alene retter seg mot faglig progresjon har en annen tilnærming til opplæringen. De har i tillegg håp om flere pauser, samtaler om forhold utenfor skolen og mindre vektlegging av veiledning underveis i en arbeidsprosess. Deres ferdigheter og kunnskaper blir mer fragmentert og vil gi utfordringer for dem selv og lærere i den videre opplæringen. For å kunne ivareta elever med andre mål enn rent faglige, ville mindre gruppestørrelser vært et alternativ. Oppgaver av mindre omfang og tett oppfølging fra lærer ville også vært et godt alternativ. De ferdigheter og kunnskaper som er nødvendige i det videre opplæringsløpet ville i større grad vært på plass.nb_NO
dc.description.abstractThe study attempts to examine how learning takes place in the workshop and how my teaching practices influence learning. It is interesting to study workshop learning and bring greater attention to the challenges of teaching in the workshop. In the vocational education programme for building and construction, the common programme subjects entitled “Production” and “In-depth Study Project” are both taught primarily in the workshop. The school’s strategy for the “In-depth Study Project” may in some cases involve students receiving their training in companies the school cooperates with. This dissertation is a qualitative study. In-depth interviews were conducted with five vg1 students who were about to finish their first year of Upper Secondary Education and Training at the vocational education programme for Building and Construction. An interview guide with topics for discussion was used as a starting point for the interviews. Different analytical approaches have been used in the interview analysis in order to generate conclusions. This involves various techniques and interaction between these. The object of the study was not universality, representativeness or generalisation, but rather to circle around a phenomenon, achieve deeper insight and discover the students’ perspectives through their experiences.The results show that students with goals for a career in building and construction occupations and a clear vision of the road ahead, display behaviour in the workshop that promotes learning and development in vocational skills and knowledge. How training is organised is of less importance. The organisation of training is shown in chapter 2. The study also shows that students of this category have positive attitudes toward their education, lower absence rates and a true desire to develop their skills that becomes apparent through the students’ behaviour. Students with goals that are not solely aimed at developing their vocational skills have a different approach to their training. They also have other incentives, take more breaks, have more conversations about non-school-related activities and a weaker emphasis on guidance during the work process. Their skills and knowledge are more fragmented which will present them and their teachers with challenges as they continue their education and training.In order to attend to the needs of students whose goals are not oriented towards developing their skills, smaller groups sizes may be an alternative. Smaller tasks and close teacher supervision could also be a good alternative. Both could ensure that these students achieve the skills and knowledge that are necessary in their further education and training.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleVerkstedet som læringsarena - Utvikling av kunnskaper og ferdigheter gjennom praksisnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel