Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØverland, Liv Jorun Aarnes
dc.date.accessioned2017-04-24T11:05:12Z
dc.date.available2017-04-24T11:05:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2440506
dc.description.abstractThis study focuses on the educational use of eTwinning in foreign language learning, from an emic perspective. The eTwinning Platform can be described as a learning community for schools in Europe which promotes school collaboration through the use of Information and Communication Technologies (ICT). This offers a real opportunity for authentic communication and intercultural collaboration. Today it is a great emphasis in gaining communicative competence and intercultural competence in foreign languages, exemplified from the curriculum of foreign languages in LK06, The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) and other documents relevant for foreign language learning. This study’s main objective has been to explore the language learners’ reflections on potentials for foreign language learning from participating in an eTwinning project, in lower secondary school. The data were collected through questionnaires, semi-structured interviews and reflection logs. The data have been triangulated and analyzed thematically. Two overall themes related to authentic communication and intercultural competence were established, with reference to the main research questions defined in my study: What are the potentials for foreign language learning when participating in an eTwinning project in lower secondary school, as perceived and expressed by the students? I found that there was a high degree of consciousness that using the language in real and authentic communication situations with other language learners is beneficial for the language learning outcome. This study also showed that intercultural collaboration in an eTwinning project was considered to increase the participants’ intercultural competence. The study furthermore displayed that eTwinning was evaluated to be an efficient tool in foreign language learning because it embraces many parts of the subject. This makes it possible to develop many skills simultaneously and hence learn Spanish more effectively. In addition the study found that scaffolding was essential for language learning to take place. Learning language together was one of the most important benefits from participating in the eTwinning project, according to the students.nb_NO
dc.description.abstractDenne studien fokuserer på bruk av eTwinning i fremmedspråklæringen, fra et emisk perspektiv. eTwinning-plattformen kan beskrives som et læringssamfunn for skoler i Europa som promoterer skolesamarbeid gjennom bruk av informasjonsteknologi (IKT). Dette skaper en reell mulighet for autentisk kommunikasjon og interkulturelt samarbeid. I dag er det stort fokus på å oppnå kommunikativ- og interkulturell kompetanse i fremmedspråk, eksemplifisert gjennom læreplanen i fremmedspråk i LK06, det felles europeiske rammeverket for språk (CEFR) og andre dokumenter relevant for fremmedspråklæring. Denne studiens hovedfokus har vært å utforske språkelevenes refleksjoner omkring potensialet for fremmedspråklæring, gjennom å delta i et eTwinningprosjekt i ungdomsskolen. Dataene ble samlet inn gjennom spørreundersøkelser, semi-strukturerte intervju og refleksjonslogger, og ble triangulert og analysert tematisk. To overordnede tema relatert til autentisk kommunikasjon og interkulturell kompetanse ble etablert med referanse til hovedforskningsspørsmålet i studien min: Hva er potensialet for fremmedspråklæring av å delta I et eTwinning-prosjekt I ungdomsskolen, oppfattet og uttrykt av elevene? Jeg fant at det var en høy grad av bevissthet om at det å bruke språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner sammen med andre språkelever, er nyttig for utfallet av språklæringen. Denne studien viste også at interkulturelt samarbeid i et eTwinningprosjekt øker var ansett å øke deltakernes interkulturelle kompetanse. Studien viste videre at eTwinning ble sett på som et effektivt læringsverktøy i fremmedspråklæringen fordi det omfavner mange deler av faget. Dette gjør det mulig å utvikle mange ferdigheter samtidig noe som gjør spansklæringen mer effektiv. I tillegg fant studien at «stillasbygging» var sentralt for at språklæring skulle finne sted. Å lære språk sammen med andre var en av de viktigste fordelene med å delta i eTwinning prosjektet, i følge elevene.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleA DOOR OUT - eTWINNING IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING - A qualitative study on students' reflections on potentials for language learning when participating in an eTwinning project, in lower secondary schoolnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel