Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarset, Hans Eriknb_NO
dc.contributor.authorLund, Sunniva Gribbestadnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T13:08:02Z
dc.date.available2014-12-19T13:08:02Z
dc.date.created2012-11-26nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier571996nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/243854
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg fire tidlige drama av den nobelpris-belønnede, engelske dramatikeren Harold Pinter. Dramaene blir studert i et komparativt, samt dramahistorisk, historisk og resepsjonsmessig lys med sikte på å utforske "det pinterske". Pinters dramatikk er kjent for å være lattervekkende og samtidig fryktskapende, med voldsomme karakterer og uforståelige plot. Fokuset i den tidlige dramatikken var på karakterer i lukkede rom og deres forhold til hverandre. De fire dramaene som studeres er The Birthday Party, The Dumb Waiter, A Slight Ache og A Night Out. Disse er skrevet i en tidsmessig nærhet og kan derfor si noe om det som karakteriserer det tidlige forfatterskapet både tematisk, plotmessig og karaktermessig. Fordi de utvalgte dramaene er skrevet i tidsmessig nærhet til hverandre, vil dette også gjøre at man kan se hvilke karakteristikker som umiddelbart stakk seg ut, og som grunnla resepsjonen av Pinter blant kritikerne. Den regjerende oppfattelsen av det pinterske dramaet ble grunnlagt av den engelske teaterteoretikeren Martin Esslin, og karakterisert av den engelske teaterkritikeren Irwing Wardles betegnelse "comedy of menace". Omtalen av Pinters tidlige drama har hovedsakelig vært utført i sammenheng med absurddramaet og dets forgreininger. Også psykoanalysen har vært rikt benyttet på Pinters dramatikk. Denne avhandlingen vil imidlertid argumenterer for den politiske oppfattelsen av Pinters dramatikk, som har kommet tydligere til syne i de senere årene. Endringene i mottagelsen av dramatikken henger mye sammen med lesningen av det pinterske språket, eller den pinterske dialogen, som tidlig ble oppfattet som non sequiteurs, men som med årene har blitt hørt klarere og klarere. De noe spesielle innledningene og avslutningene av pinterske plot gjør det vanskelig å plassere hans drama innenfor det tradisjonelle dramaet, og det gjelder også hans parodiering av det. Samtidig inneholder dramaene noen mindre åpenbare, men sterke tradisjonsdramatiske trekk, og dette gjør at mine lesninger av Pinter er mer tradisjonelle enn den tidlige resepsjonen av ham.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskapnb_NO
dc.titleDet pinterske: En komparativ studie av fire tidlige drama av Harold Pinternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber114nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for nordistikk og litteraturvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel