Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEliassen, Maren
dc.date.accessioned2017-04-19T12:01:23Z
dc.date.available2017-04-19T12:01:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437760
dc.description.abstractThe purpose of this research study is to investigate the didactical challenges and potential related to the exploration of concepts from an English as a second language (ESL) perspective. To investigate this, I have followed a concept learning project called Concept Learning for Empowerment through Analysis and Reflection (CLEAR). My goal is to examine how a concept learning project such as this can be useful in a second language learning setting. Ten students from Germany and Norway participated in the CLEAR project examined by this study. The students all had English as a second language which is relevant when concept learning is to be explored within an ESL perspective. The CLEAR project involves various stages, including individual work involving exploring concepts at the students’ respective universities and on an online platform, and cooperative work during a workshop at which the students discussed the different meanings of concepts. Each stage has been followed in this study. My role during the CLEAR project was to be an outside observer. Once the CLEAR project had been completed, interviews with the students were conducted to acquire a deeper understanding of the way in which a concept learning project may be organised. Exploring the different stages of a concept learning project has provided insight into the challenges and potential related to working with concepts. The material consists of information about CLEAR which was provided to the participants, written entries, observation of the workshop and interviews with participants. I found that there are several challenges to consider when implementing a concept learning project in a second language learning context, such as language issues (a lack of language proficiency and language confidence in English) and interculturality (a reluctance to contribute to discussions and the fear of saying something wrong or offensive). My data also show potential related to exploring concepts; for instance, the opportunity to exchange ideas can provide a better understanding of how concepts can be understood differently.nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke didaktiske utfordringer og muligheter knyttet til utforsking av begreper, fra et engelsk som andrespråks-perspektiv (ESL). For å undersøke dette, har jeg fulgt et begrepslæringsprosjekt kalt Concept Learning for Empowerment through Analysis and Reflection (CLEAR). Nærmere bestemt ønsker jeg å undersøke hvordan et begrepslæringsprosjekt som CLEAR kan være nyttig i engelsk som andrespråksundervisning. Ti studenter fra Tyskland og Norge deltok i CLEAR prosjektet som denne masterstudien har fulgt. Studentene hadde engelsk som andrespråk, noe som er relevant når begrepslæring sees på i et ESL-perspektiv. CLEAR består av ulike faser, som inkluderer individuelt arbeid med å utforske ulike begrep på studentenes respektive universitet og på CLEAR’s internettplattform, samt et møte mellom studentene der de diskuterte ulike betydninger av noen utvalgte begrep. Hver fase har blitt fulgt i denne studien. Min rolle under CLEAR prosjektet var å være en ikke-deltagende observatør. I etterkant av CLEAR prosjektet gjennomførte jeg intervjuer med studentene for å få en dypere forståelse for hvordan et begrepslæringsprosjekt kan organiseres i andrespråksundervisning. Materialet består av informasjon om CLEAR som ble gitt til studentene, skriftlige innlegg på CLEAR’s internettplattform, observasjon av møtet mellom studentene og intervjuer med studentene. Gjennom denne studien fant jeg at det er flere utfordringer knyttet til bruken av et begrepslæringsprosjekt i en andrespråklærings-sammenheng, blant annet utfordringer knyttet til språk (manglende språkkunnskaper) og interkulturalitet (en motvilje mot å bidra til diskusjoner av frykt for å si noe galt eller støtende). Funnene viser også potensial knyttet til utforskning av begreper, for eksempel kan utveksling av ulik begrepsforståelse gi en bedre innsikt i hvordan begreper kan forstås ulikt.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleExploring Concepts in the English as a Second Language Classroom Challenges and Potential Related to the Exploration of Concepts from an English as a Second Language Perspectivenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel