Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkotnes, Christian Engen
dc.date.accessioned2017-04-12T10:30:37Z
dc.date.available2017-04-12T10:30:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437508
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse om forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolen blant elever på første trinn i den videregående skolen. En kvantitativ spørreundersøkelse med åpne og lukkede spørsmål ble gjennomført i fem Vg1-klasser fordelt på tre videregående skoler i Sør-Trøndelag fylkeskommunevåren 2013. Oppgavens problemstilling er: Hva er et utvalg Vg1-elevers forståelse av historiekunnskap og skolefaget historie? Bakgrunnen for studien er manglende forskning på elevenes syn på hva historiekunnskap består av. Hensikten med studien er derfor å gi innsikt i elevenes forståelse av historiekunnskap. Slik innsikt er viktig for å kunne tilrettelegge for en god historieundervisning som imøtekommer både elevenes interesser og læreplanens føringer. For å besvare problemstillingen ble det utformet følgende to forskningsspørsmål: 1. Hva mener elevene historiekunnskap består av? 2. Hva mener elevene om hvorfor det undervises i historie i den videregående skolen? Resultat fra undersøkelsen viser at elevene i første rekke forstår faktakunnskap som beskrivende for hva man kan når man kan historie. På spørsmål om hvorfor det undervises i historie, uttrykker flest elever derimot at det er fordi kunnskap om fortiden gir en bedre forståelse av nåtiden. Gjennom dette viser elevene at også prosesskunnskap er beskrivende for deres forståelse av historiekunnskap. Denne prosesskunnskapen kjennetegnes derimot av at de mangler kjennskap til konkrete prosessbegrep. Elevenes forståelse karakteriseres i mindre grad av at fremtidsdimensjonen er relevant for historiefaget. De viserliten tiltro til at historiekunnskap er noe de kan bruke i sitt eget liv, til å forstå det og til å mestre det. Elevene mener en kan lære mye historie utenom skolen. De stiller seg derimot mer nøytrale til påstanden om at historiekunnskap er viktig for å kunne drøfte og være kritiske til historiebruk utenom skolen.nb_NO
dc.description.abstractThis assignment presents an empirical research survey concerning the understanding of historical knowledge and history as a school subject amongst pupils attending the first year of Upper Secondary School. A quantitative survey consisting of open and closed questions was conducted in five school classes divided amongst three Upper Secondary Schools in county of Sør-Trøndelag in the spring 2013. The main purpose of this assignment is to research the following question: how does a selection of pupils in the first year of Upper Secondary School perceive historical knowledgeand the school subject history? The background for this study is the lack of research on how pupils perceive what historical knowledge consist of. The purpose of this study is therefore to provide an insight into the pupils’ perception of historical knowledge. Such insight is important in order to facilitate good history teaching which meets the pupils’ interests and the curriculum guidelines.In order to answer the main question of this study, the following research questions have been constructed:1: What do the pupils mean historical knowledge consists of?2: What do the pupils mean about why history is taught in the Upper Secondary School? Results from this survey show that pupils primarily perceive historical knowledge as consisting of factual knowledge when they describe what one knows when knowing history. When asked why history is taught however, most pupils express that it is because knowledge of the past gives a better understanding of the present. This shows that the pupils also have an understanding of that procedural knowledge is descriptive of what describes historical knowledge. This procedural knowledge however, is characterized by a lack of knowledge concerning second order concepts. The pupils’ understanding characterises to a lesser extent the future as relevant for the subject of history. They show little confidence in historical knowledge as something they can use in their own lives, to understand it and to master it. The pupils mean that one can learn a lot of history outside the school. They are unsure of the claim that historical knowledge is important in order to be able to discuss and be critical towards the use of history outside school.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHva kan man når man kan historie? - En studie av 16-åringers forståelse av historiekunnskap og historiefaget i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel